Trafikantene må beregne geologisk risiko Nesten glemt. I 2007 gikk det et ras inne i Hanekleivtunnelen som lett kunne fått dødelig utgang. Igjen var menneskelig feil den direkte årsaken til hendelsen. Foto: Halfdan Carstens

Trafikantene må beregne geologisk risiko

En mengde jord- og steinras hvert eneste år bekrefter at det er usedvanlig vanskelig å sikre mange av de norske veistrekningene. Konsekvensen er at alle syklister og bilister hver for seg må vurdere den geologiske risikoen før reisen starter.

De norske veiene er langt fra trygge.

Det siste eksemplet fikk vi i desember i fjor da 3000 tonn (!) med stein raste ut i veibanen på E18 nord for Larvik. Heldigvis skjedde det sent på kvelden, på en tid med lite trafikk. Bildene fra åstedet viser imidlertid tydelig at det kunne gått riktig galt.

LES OGSÅ: Knusende rapport klar etter E18-skredet ved Larvik

Det kunne også gått forferdelig galt for tolv år siden da taket i Hanekleivtunnelen langs E18 dundret i bakken. Også den utrasingen skjedde på en tid med lite trafikk. Massene var imidlertid store nok til å smadre store kjøretøy.

Vi har tidligere skrevet om rasfaren på hovedveien mellom Voss og Bergen (GEO 06/2019: «Er bergenserne dumme?»). Der er ikke forholdene bedre, for å si det mildt, og det som overrasker er hvordan vestlendingene har godtatt at ikke veien har blitt sikret bedre. For ikke å si at Vestlandets politikere ikke tar affære.

LES OGSÅ: Enda et skred!

En mengde jord- og steinras hvert eneste år bekrefter at det er usedvanlig vanskelig å sikre mange av de norske veistrekningene. Konsekvensen er at alle syklister og bilister hver for seg må vurdere den geologiske risikoen før reisen starter.

Vi foreslår i stedet at myndighetene legger ut kart på nettet (med skisporet.no som en slags modell) hvor vi til enhver tid finner informasjon om hvilke veier som er utsatt for ras, og om hvor stor risikoen er: rødt: best å velge en omvei, eller bli hjemme, gult: fare for liv og helse, kjør på egen risiko, grønt: du kan føle deg trygg, men Statens vegvesen gir absolutt ingen garanti.

Se også GEO 08/2019: «Kan veifarende gis bedre skredvarsling», der Conrad Lindholm foreslår at elektroniske informasjonstavler plasseres på utsatte skredstrekninger.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
X