Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Skifter navn til Equinor
    Olje og gass

    Skifter navn til Equinor

    By Press Releasemars 16, 2018
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Styret i Statoil foreslår å endre selskapets navn til Equinor. Navneendringen understøtter selskapets strategi og utvikling som et bredt energiselskap
    Facebook Twitter LinkedIn Email
    Navnet Equinor kombinerer «equi», utgangspunktet for ord som «equal», «equality» og «equilibrium» – likhet, likeverd, likevekt og balanse, og «nor» som signaliserer et selskap som er stolt av sin norske opprinnelse, og ønsker å bruke dette aktivt i sin posisjonering.
    «Verden er i endring, og det er Statoil også. Den største omleggingen av energisystemene i moderne tid er i gang, og vi vil være en pådriver for denne utviklingen. Vår strategi ligger fast, og navnet Equinor reflekterer endringer som allerede er igangsatt. Navnet understøtter strategien vi la frem i fjor for sikker drift, høy verdiskaping og lave utslipp,» sier Statoils styreleder Jon Erik Reinhardsen.
    «For oss er dette en historisk dag. I nesten 50 år har Statoil tjent oss vel som et flott navn. Men når vi ser frem mot de neste 50 årene, den globale energiomleggingen og hvordan vi utvikler oss som et bredt energiselskap, har det blitt naturlig å endre navnet vårt. Navnet Equinor beskriver vår opprinnelse, våre verdier og hva vi vil være i fremtiden,» sier Statoils konsernsjef Eldar Sætre.
    Forslaget til nytt navn vil bli fremmet til Statoils generalforsamling 15. mai. Den norske regjeringen støtter som majoritetsaksjonær forslaget og vil stemme for det på generalforsamlingen.
    «Equinor sier noe viktig om hvem vi er, hvor vi kommer fra og hvordan vi ønsker å utvikle oss. Vi er et verdibasert selskap, og likeverd beskriver hvordan vi ønsker å tilnærme oss mennesker og samfunnene der vi bidrar med vår virksomhet. Norsk sokkel vil forbli ryggraden i selskapet, og vi vil bruke vår norske opprinnelse i posisjoneringen når vi fortsetter å vokse internasjonalt innen både olje, gass og fornybar energi,» sier Sætre.
    Statoils strategi som ble lagt frem i 2017, fastsatte klare prinsipper for utvikling av en distinkt og konkurransedyktig portefølje. Statoil skal utvikle langsiktig verdi på norsk sokkel, styrke sin posisjon i kjerneområder og utvikle nye vekstmuligheter internasjonalt. Statoil er en av verdens mest karboneffektive produsenter av olje og gass og vil styrke dette konkurransefortrinnet ytterligere. I tillegg er Statoil i ferd med å etablere en betydelig industriell posisjon innen lønnsom fornybar energi, og forventer at 15-20 % av totale investeringer vil gå til nye energiløsninger innen 2030.
    «Vi leverte solide resultater i 2017 og står nå i en sterk posisjon. Vi har økt vår konkurranseevne, radikalt forbedret vår prosjektportefølje og har en klar strategi for videre utvikling av selskapet. Vi posisjonerer oss for langsiktig verdiskaping og å være konkurransedyktige også i en lavkarbonfremtid. Vi har ønsket å finne et navn som beskriver det beste vi har, og samtidig reflekterer de mulighetene vi ser foran oss. Jeg er sikker på at Equinor vil understøtte vår strategi og visjon om å forme energifremtiden,» sier Sætre.
    «Etter formell godkjenning 15. mai vil vi starte implementeringen av nytt navn og merkevare. Equinor er et fremtidsrettet navn og det skaper en god plattform for dialog med et bredt spekter av interessenter. Vi tror det vil skape stolthet og gi retning internt, og samtidig være attraktivt for investorer, partnere og talenter,» sier Statoils kommunikasjonsdirektør Reidar Gjærum.
    Pressemelding

    Related Posts

    Creating an NCS seismic expert

    november 4, 2025

    Predicting hydrocarbons in minutes

    oktober 31, 2025

    Grønnvasking som nytter

    oktober 30, 2025
    View 1 Comment

    1 kommentar

    1. Dag A Karlsen on mars 20, 2018 19:40

      «Equinor» – et godt valg? Rett fokus?
      Det kan virke merkelig, for utenforstående, at eksisterende og godt innarbeidet navn byttes og til slike kostander som antydet. Hva blir kostnadene de neste 10 årene med å markedsføre det nye navnet? Alt er sikkert regnet nøye ut og vurdert av den dyktige ledelse og styre.
      Mange av de som har jobbet med utvikling og optimalisering av norsk og internasjonal oljeutvinning kan likevel føle at «flukten» fra «oil-begrepet» er knefall for tidens populistiske krefter, og frykt for tap av «Likes» dvs aktualisert «skambegrep». Man bytter navn og «tvetter hender»? Resten av industrien som har bygget nasjonen og vår moderne verden, blir dermed «haram»? Kan dette slå tilbake?
      Navnebyttet skyldes synderlig forståelse for at navnet «oil», i vår postmodernistiske verden, kan vanskeliggjøre salg i utland av energi og alternativ energi dvs de antatt nye vekstområder for selskapet, relativt til kjernevirksomheten.
      Selskap som Pepsi, Ford, DeWalt, H&H, IKEA, BP, Shell, Roll-Royce og Exxon bytter ikke navn til stadighet – navnet er markedsføringsmessig av enorm verdi. Coca-Cola byttet ikke navn selv om «cocabladekstrakt» ikke lenger er del av produktet. Toyota, BMW samt Mercedes bytter ikke navn selv om man også lager elbiler.
      Det «nye» navnet er muligens verd pengene, samt fremtidige penger og slik sett klokt, men virker anonymt/intetsigende, likt navnet på et hvilket som helst forvaltningsselskap, og like anonymt som Cirkle-K. Er man skjemmet over historien og over olje i Statoil? Historieløshet og skam er ingen langsiktig strategi for fremtidig utvikling. Blir det «føleri» , populisme og «Likes» samt politisk korrekthet som styrer navnevalg?
      Uansett, konkurrenten må juble, en kjent markedsaktør anonymiseres temporært- jfr at Pepsi jubler om Coca-Cola endre navnet til «Saft&Vann as».
      La oss håpe at man også har fortsatt fokus på riktig olje- og gassutvinning til det beste for verden med Statoils store stab av uhyre dyktige medarbeidere.
      Annerledes-landet Norge fortsetter å overaske, og vi minnes Bjørneboes ord om at Norge kanskje ikke ville ha sterk nok rygg og sjel til å tåle oljeeventyret. Vil olje bli en forbannelse for Nasjonen – slik han sa det?
      Eller vil skammen over olje bli en enda større forbannelse i vår post-modernistiske verden der 0-visjoner, følerier og Utopia i større og større grad tar over for «ratio».
      Resten av verden har ikke den luksusen det er å beskue eget «navello», og olje, kull og gass vil måtte være bærende del av energimiksen i overskuelig fremtid om man skal ha håp om fredelig sameksistens mellom nasjoner.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Viste bredden i geofagene
    Nov 07, 2025

    Viste bredden i geofagene

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte
    Nov 04, 2025

    Uten kandidater og kritiske metaller, intet grønt skifte

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting
    Nov 03, 2025

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Sponge clasts in calciturbidites
    Nov 07, 2025

    Sponge clasts in calciturbidites

    EMGS in troubled waters
    Nov 06, 2025

    EMGS in troubled waters

    Fracture connectivity and power laws
    Nov 05, 2025

    Fracture connectivity and power laws

    Libya – exploration stories
    Nov 04, 2025

    Libya – exploration stories

    The forgotten science
    Nov 03, 2025

    The forgotten science

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.