Norsk Bergindustri har levert mineralnæringens innspill til Stortinget om hvordan man kan sikre økt utvinning av landbaserte mineraler. Et hovedpoeng er at behandlinger av ulike konsesjoner som næringen må forholde seg til, må reduseres vesentlig.
Internasjonalt ansvar
EU har allerede iverksatt en ny lov (CRMA) som skal sette fart på europeisk produksjon av mineraler som industrien er helt avhengig av. Heldigvis har flere politikere fått øynene opp for den situasjonen som Europa står i. Alarmklokkene har ringt lenge. Nå er det på tide med handling.
Det er viktig at et så mineralrikt land som Norge er sitt ansvar bevisst. Verdens etterspørsel etter mineraler øker i et forrykende tempo. Når Kina produserer opp mot 100 prosent av enkelte mineraler, så handler økt mineralutvinning i Norge både om den fremtidige forsyningssikkerheten i Europa og global sikkerhetspolitikk.
For at mineralprosjekter raskere skal iverksettes, foreslår Norsk Bergindustri blant annet at:
- Direktoratet for mineralforvaltning får en koordinerende rolle overfor kommuner og andre etater når selskaper søker om tillatelse for å drive gruvevirksomhet
- Det innføres et malverk for dokumentasjon som kreves for å behandle en søknad om mineralutvinning
- Innføre tidsfrister for konsultasjon med reindriftsnæringen
- Flere lokale prosesser og høringer slås sammen
Vil unngå stadige omkamper
Vi forstår viktigheten av at lokaldemokratiet skal høres og ha innflytelse på næringsutvikling i sine kommuner, men vi mener det er viktig at myndighetene ser på hvilke saksbehandlingsprosesser som kan slås sammen eller effektiviseres. Ofte opplever næringen at det er de samme instansene som skal høres flere ganger i de samme prosessene, for eksempel når det gjelder arealplan, reguleringsplan og utslippstillatelse.
Mineraler er helt nødvendig for den grønne omstillingen, de brukes blant annet til kraftproduksjon og el-bilbatterier. Mye mineraler benyttes også til datautstyr og i forsvarsindustrien. Norske berg og fjell inneholder store mengder verdifulle og viktige mineraler som den globale industrien er avhengig av. Men for å fullt ut utnytte potensialet, må altså saksbehandlingen effektiviseres.
Norsk Bergindustri mistenker at norske politikere kvier seg for å ta avgjørelser om industriprosjekter fordi ulike interessegrupper konsekvent anker mineralprosjekter inn til staten.
Vi opplever ofte at enkelte miljøorganisasjoner og Sametinget, nærmest systematisk, klager vedtak om mineralutvinning inn til departementet. Her blir sakene ofte liggende i mange år. Det er på tide at Stortinget setter en frist på når klagesaker skal avgjøres. Vi kan ikke leve med denne usikkerheten, og politikere som ikke tør å skjære gjennom.
Finansiering og risikoavlastning
Lang saksbehandling og uforutsigbarhet gjør at det er vanskelig og kostnadskrevende å finansiere gruveprosjekter. Vi mener det det må legges til rette for at det blir mer attraktivt for norske og vestlige investorer å satse på norsk gruvenæring.
Når det tar opptil 20 år å få godkjent et prosjekt, sier det seg selv at det er stor risiko å investere i norsk mineralnæring. Å utvikle et gruveprosjekt fra de første undersøkelsene til fullskala produksjon koster flere milliarder kroner. Penger finnes det i dag, men de er i stor grad i Kina. Får vi mer kinesisk kapital inn gir vi kineserne kontroll over råvarene. Da er vi like langt.
I flere av landene som Europa kjøper mineraler fra, foregår produksjonen med store utslipp, lange arbeidsdager for arbeidsfolk, og ofte under svært kritikkverdige forhold. Dessverre vet vi at det også foregår barnearbeid i enkelte gruver i andre land. Det er aktørene bak disse som profitterer på norsk politisk handlingslammelse.
STEIN ARILD IGLEBÆK
Kommunikasjonsansvarlig
Norsk Bergindustri