Det kommer fram i en pressemelding sendt ut av administrerende direktør Carl Hartmann i NOAH.
Det nye forslaget legger til grunn at avfallet behandles i det eksisterende anlegget på Langøya, og siden fraktes til Brevik for deponering.
Etter behandlingen skal avfallet være innkaplset i gips, som er stabilisert kjemisk og mekanisk.
Etter planen skal gipsen fraktes inn i gruvene fra at kaianlegg ved Kongekleiv, som ligger mellom Brevik og Herøya. Tunnellen vil bli på ca 1,2 kilometer, og legge til rette for å frakte avfallet direkte fra kaien inn i gruvene. Avfallet skal fraktes til kaien med båter som drives av grønn energi, som gass eller batteri. Det vil komme om lag én båt hver dag, med en last på 3-4000 tonn.
Beboerne i Brevik skal, i følge forslaget, ikke kunne se, lukte eller høre aktiviteten fra deponiet.
NOAH mener at de gjennom dette har tatt lokalbefolkningens bekymringer på alvor, og kommet disse i møte. Særlig gjelder dette beboernes bekymring for logistikken ved bil- eller båttransport og eventuelle ulykker ved et prosessanlegg. Transport med lastebil og trailer er utelukket av det nye forslaget.
![window.adn = window.adn || {};
adn.calls = adn.calls || [];
adn.calls.push(function() {
adn.request({
network: "2cddc6",
adUnits: [{
auId: "2e0bfb",
auW: 1230,
auH: 480
}]
});
});
Lanserer nytt deponikonsept](https://geo365.no/wp-content/uploads/2017/01/Gruverom_Brevik-650x433.png)