Norges geopolitiske betydning har aldri vært større enn i dag når det gjelder leveranser av olje, gass, fornybar kraft, metaller og mineraler. Krigen i Ukraina har ytterligere understreket hvor sårbar Europa er mht. energi og råvarer.
Regjeringen har varslet en ny mineralstrategi og Norsk Bergindustri har klare forventninger til at den adresserer følgende:
- Sett en tydelig ambisjon for næringen og kommuniser ærlig om videre retning
- Inngå et forpliktende partnerskap med EU og andre land som USA og Canada
- Bruk lovgivningen som verktøy for å utløse mer mineralindustri
- Styrk kartleggingen av ressursene til lands
- Sørg for forutsigbare og raskere tillatelsesprosesser
- Bidra med nødvendig risikoavlastning og bedre økonomiske rammebetingelser
- Motiver til sirkulære løsninger og bærekraft
- Sats på forskning og utvikling
Nedenfor utdyper vi flere aktuelle grep vi mener må på plass:
Mineralloven må legge til rette for økt verdiskapning og vekst
EU tar nå kraftfulle grep for sikre en bærekraftig tilførsel av kritiske råvarer for å støtte de grønne og digitale overgangene og styrke EUs motstandskraft. Det nylige forslaget til Critical Raw Materials Act er et tydelig grep på det siste. Kritiske råvarer er for øvrig et tema som Norsk Bergindustri setter på dagsorden under Bergindustridagene 17. – 19. april på Gardermoen.
Et norsk lovarbeid må derfor se hen til relevant europeisk regelverk. Mineralloven bør derfor:
- Få inn henvisninger til EUs definisjoner av kritiske, samt evt. strategisk viktige, råmaterialer.
- Loven må innrettes slik at den gir mulighet til å kunne løfte frem mineralforekomster av nasjonal og internasjonal interesse, og gi slike forekomster prioritet.
- Innfør føringer i lovverket som beskytter kritiske mineralressurser i Norge, som har internasjonal betydning, mot nedbygging eller båndlegging til annen bruk.
- Dagens organisering og oppgavefordeling mellom mineralloven, forurensningsloven og plan- og bygningsloven må tydeliggjøres. Det haster å få på plass en samordningsmodell i regi av en statlig aktør, for eksempel Direktoratet for mineralforvaltning (DMF).
Behovet for statlig risikoavlastning for å utløse flere lønnsomme mineralprosjekter
Norge mangler i stor grad relevante ordninger for risikoavlastning. Dette gjelder i alle ledd fra kartlegging av mineralressurser til investeringer i industrielle anlegg for utvinning, separasjon og videre prosessering.
Det er flere mulige virkemidler som bidrar til nødvendig risikoavlastning. Et eksempel er risikolån eller garantier. Ett annet kan være etablering av et statlig selskap som har til formål å tilby risikokapital til mineralprosjekter. I Finland har staten etablert investerings-selskapet Finnish Minerals Group, som investerer i etablering av industriell kapasitet for å utvinne kritiske mineraler. Et tredje alternativ kan være etablering av et statlig råvarefond.
Bedre rammebetingelser for gjenvinningsmasser
Byggeråstoff er essensielt for all samfunnsutvikling. Fremtidens behov er økende og samtidig er tilgangen på jomfruelig masse stadig minkende og fra et bærekraftperspektiv er det fornuftig å jobbe for sirkulære løsninger. Norsk Bergindustri har nylig publisert en rapport som etterlyser bedre rammebetingelser for gjenvinningsmasser, herunder:
- Innfør standardiserte krav til dokumentasjon, deklarering og godkjenning for å levere gjenbruksmasser til markedet.
- Gjennom plan- og bygningsloven må kommuner kunne avsette større tiltaksområder hvor gjenvinning kan finne sted uten søknad.
- Når offentlige myndigheter benytter seg av anbud, er det viktig at de ikke krever høyere kvalitet enn nødvendig.
- Det offentlige må vektlegge kontraktsformer som stimulerer til gjenvinning.
Tilrettelegge for mer bruk av norsk naturstein
Natursteinsbransjen i Norge har lange og stolte tradisjoner. Men spesielt ved offentlige anskaffelser ser vi altfor ofte at valget faller på billigere alternativer som for eksempel granitt fra Kina, da de fleste offentlige aktører i dag vekter pris høyest.
Norsk Bergindustri ønsker at det legges større vekt på miljø og bærekraft i tildelingskriterier. Dette vil kunne medføre at produksjonskapasiteten for ferdige steinprodukter her hjemme øker, noe som også bidrar til positive lokale ringvirkninger.
Nå er det helt avgjørende at den kommende strategien utløser flere prosjekter enn den forrige.
LARS-ERIK SLETNER
Fagsjef politikk og samfunn
Norsk Bergindustri