Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Ringeriksbanen på skinner
    Anlegg og infrastruktur

    Ringeriksbanen på skinner

    By Press Releasenovember 14, 2016
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Et av de største rådgivningsoppdragene innen samferdsel i Norge, den nye Ringeriksbanen mellom Sandvika, Skaret og Hønefoss, har blitt formalisert.
    Kartutsnitt Sandvika-Hønefoss med inntegnede AEM-linjer i rødt. Lilla/sorte punkter angir eksisterende boringer for grunnundersøkelser. Kartografi: NGI

    Kartutsnitt Sandvika-Hønefoss med inntegnede AEM-linjer i rødt. Lilla/sorte punkter angir eksisterende boringer for grunnundersøkelser. Kartografi: NGI

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    NGI er med som underleverandør for å sørge for at prosjektet bygges på sikker grunn.

    Ringeriksbanen og E16 er et fellesprosjekt mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen der Jernbaneverket har hovedansvaret. Det skal bygge om lag 40 kilometer ny jernbanetrasé fra Sandvika til Hønefoss over Sundvollen, samt ny fire felts motorvei på E16 fra Høgkastet ved Kroksund til Hønefoss. Norconsult AS, Asplan Viak AS og Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS (AAJ) er i fellesskap tildelt rådgivningsoppdraget for fellesprosjektet. NGI er med som underleverandør til AAJ.

    Dette er blant de største rådgivningsoppdragene innen samferdsel som har vært utlyst i Norge, og er i en tidligere planfase kostnadsberegnet til 26 MRD NOK.

    «Som underleverandør til Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS skal NGI ha ansvaret for ingeniørgeologi, geoteknikk og miljøteknologi i forbindelse med prosjektering og planlegging av de strekningene, som Aas-Jakobsen har ansvaret for. Dette er strekningene Høgkastet-Bymoen og Styggedalen-Hønefoss, som begge ligger nord for Vik og Sundvollen», sier Magnus Rømoen, avdelingsleder på Landfundamentering ved NGI.

    Flying start på grunnundersøkelsene
    I juni gjennomførte NGI grunnundersøkelser fra helikopter, kalt AEM- undersøkelser (Airborne ElectroMagnetics), langs de aktuelle områdene mellom Sandvika og Hønefoss (se link til video). Denne metoden sikrer en effektiv og rask oversiktskartlegging av dybder til fjell, og gir også gode indikasjoner på løsmassetyper og geologi langs traseen.

    «Totalt ble 149 AEM-linjer gjennomført på tilsammen 625 kilometer, slik at et bredt felt av den planlagte traseen er kartlagt. Helikopteret flyr med AEM-utstyret hengende ca. 30 meter over bakken. AEM-metoden gir informasjon ned til ca. 100 meter i fjell og ca. 60-80 meter i leirholdig grunn», forklarer NGIs prosjektingeniør, Asgeir Lysdahl, som analyserer resultatene.

    Tradisjonelle grunnundersøkelser i form av boring, prøvetaking og sonderinger vil gjøres høsten 2016. Resultatene vil sammenholdes med oversiktsbildene og AEM-målingene fra helikopter. Alt sammen for å sikre at både bane og vei blir prosjektert og ikke minst bygget på sikker og stødig grunn.

    Rådgivningsarbeidet vil settes i gang umiddelbart, med ambisjon om byggestart i 2019 og åpning i 2024.

    FAKTA:

    • De tre rådgivningselskapene skal sammen utarbeide grunnlag for reguleringsplan, inkludert konsekvensutredning og teknisk detaljplan for oppdraget.
    • Teamet som er tildelt rådgiveroppdraget har etablert et eget aksjeselskap, NAA AS, som har ansvar for planlegging og prosjektering.
    • NGIs geofaglige eksperter vil være involvert i prosjektet fra start til slutt.

    Les artikkelen og se video på ngi.no

    Related Posts

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum
    Oct 21, 2025

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad
    Oct 20, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Seabed mapping – let AI do the work
    Oct 22, 2025

    Seabed mapping – let AI do the work

    India – Andaman Islands – drilling update
    Oct 21, 2025

    India – Andaman Islands – drilling update

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!
    Oct 20, 2025

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!

    The hidden lithium treasure of South Australia
    Oct 17, 2025

    The hidden lithium treasure of South Australia

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste
    Oct 16, 2025

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.