Tunnelboremaskinene er spesialtilpasset for å bore i norsk stein.
Tunnelen blir Nordens lengste jernbanetunnel på 20 kilometer. Den vil dekke omtrent hele den nye strekningen med dobbelspor mellom Oslo S og Ski. Follobanen skal stå ferdig i slutten av 2021.
Tunnelboremaskinen er på 2400 tonn. Den er 150 meter lang, med en diameter på snaut ti meter. I gjennomsnitt skal den bore mellom 12 og 15 meter hver dag.
Les hele saken hos bygg.no
GEO 03/2013 – Les intervju med Anne Kathrine Kalager: Første jernbanetunnel med TBM
Eivind Grøv: «Vil ta tilbake hegemoniet».
![window.adn = window.adn || {};
adn.calls = adn.calls || [];
adn.calls.push(function() {
adn.request({
network: "2cddc6",
adUnits: [{
auId: "2e0bfb",
auW: 1230,
auH: 480
}]
});
});
TBM på veg til Norge](https://geo365.no/wp-content/uploads/2016/03/Tunnelboremaskin-650x433.png)
En av fire tunnelboremaskiner som skal bore Follobanen på veg til Norge.
Foto: Acciona Ghella Joint Venture
KOMMENTER DENNE SAKEN