Skanska har siden mars 2020 bygd ny E16 fra Olum til Åsbygda i Jevnaker kommune (Startet anleggsarbeidet på E16). Det 10,5 kilometer lange veiprosjektet er klimapilot hvor Statens vegvesen belønner entreprenøren Skanska for å tenke klima og miljø i planleggingen og gjennomføringen av veiprosjektet.

Gevinsten er blant annet 3300 lastebillass mindre spesialavfall på veiene mellom Jevnaker og Drammen det siste halve året, 40 millioner kroner og utslipp av 675 tonn CO2.
Les mer om veiprosjektet på vegvesen.no
Se artikkel om alunskifer i Geoforskning
CEEQUAL
Prosjektet jobber også for å bli sertifisert på høyeste CEEQUAL-nivå. CEEQUAL er en internasjonal godkjenningsordning innen bærekraft for veiprosjekter. CEEQUAL handler blant annet om å få ned CO2 utslipp fra anleggsbransjen.
Det er mye av den krevende bergarten alunskifer i området hvor Skanska og Statens vegvesen bygger ny europavei i Jevnaker. Alunskifer ligger vekselvis med andre typer bergarter. Det har derfor vært vanlig å måtte kjøre bort alt fjell som inneholder alunskifer til eksempelvis spesialdeponiet på Langøya i Holmestrand kommune, ettersom friskt berg og alunskiferen oftest blir blandet sammen.
Tunnel gjennom alunskifer: geo365.no
Alunskifer er en svartskifer tilhørende Oslofeltet som inneholder mye av grunnstoffet uran. Den finnes hovedsakelig i Akershus, Oslo, Oppland, Buskerud og Hedmark. Uran brytes ned til nye radioaktive stoffer, blant annet radium, som i sin tur brytes ned til radon. Radon er en edelgass med liten evne til å binde seg til faste stoffer. Dette fører til at radon lett frigjøres til luft og kan trenge inn i bygninger gjennom sprekker og små åpninger i bygningens fundamenter mot bakken. I Norge er alunskifer den klart mest radonfarlige bergarten.
Sparer 40 millioner kroner
Byggeleder Gine Løvstad Hegseth i Statens vegvesen, E16 Åsbygda-Olum sier dette var utgangspunktet for forslaget Skanska kom med om å nøye planlegge arbeidet med å ta ut berget med innslag av alunskifer fra veitraseen i området, for å minimere sammenblanding av bergartene.

– Skanska la fram et forslag til hvordan de skulle bore, sprenge og pigge ut fjellet slik at vi i stor grad kunne kjøre bort ren alunskifer, i stedet for en blanding av alunskifer og friskt berg. Dermed sparer vi 40 millioner kroner i avgifter til spesialdeponiet og transportkostnader. I tillegg kan vi bruke resten av fjellet til å bygge ny E16 her i Jevnaker, sier Løvstad Hegseth.
Geologkompetanse
Prosjektleder Ole-Petter Jensen i Skanska sier entreprenørselskapet har geolog- og driftskompetanse i prosjektet som gjorde det mulig å skille alunskifer fra friskt berg.
-Slik kunne vi detaljplanlegge hvor mye berg vi tok ut for hver salve, uten å blande massene. Dette var avgjørende for at vi klarte å redusere mengden spesialavfall til Langøya til et absolutt minimum, sier Jensen.
Se GEO365: Utglidning i trøblete bergart
Sparer plass på Langøya
Det som er bra for klima og miljø, er også ofte bra for lommeboka. I tillegg millionene i sparte deponiavgifter, transport- og opplastningskostnader, blir utslippet av CO2 redusert med 675 tonn.
– Vi tror også at alle dem som bor langs hovedveien mellom Jevnaker og Drammen, og trafikken på strekningen, ikke har savnet de 3300 trailerlassene med spesialavfall, sier Løvstad Hegseth.
En annen oppside er at deponiet for spesialavfall på Langøya snart er fullt. Det er derfor viktig å ikke frakte mer avfall enn nødvendig til spesialdeponiet i Holmestrandsfjorden.