Sprenger 292 meter under havbunnen

Sprenger 292 meter under havbunnen

Ryfast-tunnelen blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel for biltrafikk. Nå sprenger de 292 meter under havet.

Tunnelen skal stå ferdig i 2019, men bunnpunktet i den nye tunnelen ble nådd allerede i fjor sommer, da de sprengte 292 meter under havoverflaten.
Ryfast-tunnelen er i virkeligheten tre tunneler. Den lengste tunnelen forbinder fastlandet mellom Strand kommune og resten av Ryfylke og Stavanger-regionen. I dag krysser 3500 personer fjorden ved hjelp av to ferger.
Entreprenør Marti har snart jobbet med prosjektet i 2,5 år, og til nå har de kommet fem kilometer inn i tunnelen fra Ryfylke-siden, og 4,5 kilometer inn i tunnelen fra Stavanger-siden.
Fra tu.no:

1000 kilo dynamitt

Nesten 300 meter under havet gjøres en ny salve klar.
Boremaskinen lager små hull inn i den foreløpige enden av tunnelen, stuffen, og ett tonn med sprengstoff plasseres møysommelig inn i fjellveggen. Små røde sylindre med gule ledninger som stikker ut av steinen.
For hvert smell drives tunnelen ytterligere fem meter fremover. På en uke beveger den seg rundt 70 meter i snitt. I alt skal to løp på 14,3 kilometer med tunnel sprenges ut.
En lunte rulles ut og over i motsatt løp. Alle andre enn dem som skal trykke på avtrekkeren blir dirigert lenger innover i tunnelen.
Den ulende sirenen varsler om at salven snart går i luften. Tunnelarbeiderne presser øreklokkene tettere inntil hodet.
Etter et par øyeblikks stillhet kommer smellet. Lyden av 1000 kilo med dynamitt som knuser fjellveggen til småstein. Trykkbølgen får luftbelgene i taket til å danse.
Etter at steinen er kjørt bort, gjentas det hele.
Les hele saken hos tu.no

COMMENTS

WORDPRESS: 0
X