Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Usikkerhet om skipstunnel
    Anlegg og infrastruktur

    Usikkerhet om skipstunnel

    By Halfdan Carstensjuni 5, 2018
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Den planlagte skipstunnelen innenfor Stad blir dyrere enn antatt, samtidig som nytteverdien blir vurdert som lavere.
    Tunnelen er ment å bli 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune

    Tunnelen er ment å bli 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    » Stad skipstunnel blir endelig bygget, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2018-2029″ skrev vi for et drøyt år siden (geo365.no: «Skipstunnelen blir bygd»).
    Nå er dette langt mer usikkert.
    På oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet har Atkins Norge AS og Oslo Economics AS gjennomført en kvalitetssikring (KS 2) av Stad skipstunnel. Bakgrunnen er en ordning med ekstern kvalitetssikring av statlige investeringsprosjekter med en antatt kostnad over 750 mill. kr. Ordningen omfatter kvalitetssikring av konseptvalg (KS 1) og kvalitetssikring av kostnadsoverslag og styringsunderlag (KS 2). Nå forelgger KS 2.
    KS 1 forelå i 2012.
    Forventet nytte av Stad skipstunnel er redusert med over 1 mrd. kroner (over 60 prosent) siden regjeringens konseptvalg i februar 2015.

    Stad skipstunnel er planlagt fra Eide i Moldefjorden under Mannseidet til Kjødepollen ved Vanylvsfjorden. Tunnelen skal ha en lengde på 1700 meter, bredde på 36 meter og høyde på 50 meter, og skal være verdens første skipstunnel av denne dimensjonen.

    «Stad skipstunnel ser ut til å gi lavere nytte enn det som ble lagt til grunn for regjeringens konseptvalg i 2015. Det er ikke sannsynliggjort at en hurtigbåtforbindelse vil realiseres som en direkte følge av skipstunnelen, og
    nye analyser viser at denne uansett ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Forventet nytte av færre ulykker er dessuten redusert siden KS 1. Forventet nytte i form av redusert ventetid har gått opp siden KS 1, men dette er utlignet av at nytten av redusert reisetid har gått tilsvarende ned,» heter det i KS 2.
    Av KS 2 går det videre fram at hvert eneste skip som går gjennom tunnelen vil koste samfunnet 26 000 kroner hvert år gjennom 40 år. Det forutetter 10-12 skip i døgnet i hver retning.
    «Vår vurdering er at prosjektet i sine kalkyler undervurderer utfordringene når det gjelder innhold og organisering. Stad skipstunnel er et unikt prosjekt uten direkte referanser, som vi forventer at påvirker kostnadsanslagene. Kystverket har aldri tidligere organisert et så stort (tunnel)prosjekt. Kostnadene til dette mener vi er undervurdert,» heter det i KS 2.

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting
    Nov 03, 2025

    Tid for nytenkning i norsk oljeleting

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland
    Oct 30, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Anders Waldeland

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien
    Oct 27, 2025

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    Finding big fields by detecting the smallest element
    Nov 03, 2025

    Finding big fields by detecting the smallest element

    Pasties, piskies, pegmatites… and Pliny
    Oct 31, 2025

    Pasties, piskies, pegmatites… and Pliny

    The value of seismic attributes and the value of having your own business
    Oct 30, 2025

    The value of seismic attributes and the value of having your own business

    The human touch in reservoir modelling
    Oct 29, 2025

    The human touch in reservoir modelling

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia
    Oct 28, 2025

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.