Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Geofysisk kartlegging gir millionbesparelser
    Anlegg og infrastruktur

    Geofysisk kartlegging gir millionbesparelser

    By Njål Hagenaugust 6, 2021
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Kostnadene ved byggingen av den planlagte nær 15 kilometer lange veitunnelen under Romsdalsfjorden er redusert med mellom 300-400 millioner kroner. NGU har bidratt med råd og beslutninger i en oppnevnt ekspertgruppe som har fulgt prosjektet tett over flere år.
    Illustrasjon: Rambøll

    Illustrasjon: Rambøll

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Besparelsene skyldes blant annet at tunnelene samlet blir ca én km kortere enn opprinnelig antatt. Ny seismikk og nye boringer har gitt ny forståelse.

    Spesialistsamarbeid

    Planene for kryssing av Romsdalsfjorden mellom Vestnes kommune og Molde kommune er en del av Statens vegvesens omfattende arbeid med en utbedret og fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim.

    Prosjektet har opprettet en ekspertgruppe med spesialister fra både NTNU, NGU og konsulentbransjen, sammen med egne fagfolk og representant fra Vegdirektoratet. Gruppen har bidratt til viktige avgjørelser for blant annet nødvendige undersøkelser av berggrunnen, står det i NGUs årsmelding 2020.

    Ved å heve tunnelen ti meter blir den én km kortere og gir besparelser relatert til blant annet masseforflytning og reduserte vedlikeholdskostnader. Kart: Statens vegvesen

    NGU har utgjort den geofysiske ekspertisen i gruppen, og har samtidig deltatt med både geofysikere, strukturgeologer og berggrunnsgeologer i tverrfaglige undersøkelser av berget som tunnelen er planlagt å løpe gjennom.

    Hovedspørsmålet var å avklare dyp til berg slik at bergoverdekningen over tunnelløpet var tilstrekkelig ut fra de strenge sikkerhetskravene som stilles ved utbygging under sjøen.

    Det kreves ifølge NGU i utgangspunktet 50 meter bergoverdekning ved undersjøiske tunneler. 25 meter berg er det minste entreprenører kan drive forsvarlig bergtunnel gjennom for å kunne opparbeide et godt nok mottrykk ved injeksjon for tetting av sprekker. De resterende 25 meter berg tar hånd om usikkerheter ved tolking av dyp til berg.

    Etter mange forundersøkelser, alternative tolkinger og en kritisk vurdering av tidlige resultater, ble det gjort nye seismiske undersøkelser støttet opp av boringer gjennom løsmassene og ned i berggrunnen. Kvalitetssikringen av disse resultatene endte opp i et godkjent vedtak om å heve tunnelen under Romsdalsfjorden med ti meter.

    Tunnelen blir nær 15 km og helningen blir på maksimalt fem prosent. Illustrasjon: Statens vegvesen

    Lengden av de to tunnelløpene, med to felt i hver retning, blir dermed redusert med til sammen cirka 1000 meter. Veistrekningen blir 500 meter kortere og det blir færre høydemeter å forsere. Det er samtidig estimert mindre masseforflytting på land, lavere framtidige vedlikeholdskostnader, innsparinger i drivstofforbruk og mindre CO2-utslipp. Samlet sett skal hevingen av tunnelløpet gi mellom 300 og 400 millioner kroner i sparte byggekostnader.

    Les NGU-publikasjon: E39 krysning av Romsdalsfjorden

    Tunnel mellom Vik i Vestnes kommune og Otrøya i Molde kommune:

    Den undersjøiske tunnelen mellom Vik og Nautneset blir 15 km lang og vil oppfylle de strenge kravene vi har til sikkerhet i Norge og Europa. Helningen blir på maksimalt fem prosent.

    Tunnelen får to løp med én kjøreretning i hvert løp, og fjerner dermed usikkerheten med møtende trafikk. Det blir rømningsveier hver 250. meter mellom løpene. Lysrom vil bryte opp monotonien i tunnelen og gi en bedre og tryggere kjøreopplevelse. Utbyggingen av europaveien ligger inne i Nasjonal transportplan 2018-2029. Kilde: Statens vegvesen

    Les om prosjektet her

    Related Posts

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring
    Oct 28, 2025

    Karlsen & Hanken mangler fysisk forklaring

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien
    Oct 27, 2025

    Tilfører ny forståelse til sokkelen og fastlandsgeologien

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad
    Oct 20, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 20, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia
    Oct 28, 2025

    Harnessing AI-driven analytics for subsurface insights in East Coast Peninsular Malaysia

    Decoding slip with tension gashes
    Oct 27, 2025

    Decoding slip with tension gashes

    Sometimes an old well is better than a fancy new one
    Oct 24, 2025

    Sometimes an old well is better than a fancy new one

    The shrinking pool of large international E&P companies
    Oct 23, 2025

    The shrinking pool of large international E&P companies

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!
    Oct 22, 2025

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.