Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Hard hilsen fra oven
    Anlegg og infrastruktur

    Hard hilsen fra oven

    By Halfdan Carstensdesember 27, 2018
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Midt i juletiden fikk bergenserne sin nyttårspresang. En nedrast isblokk minner oss om at skredsikringen på E18 er alt for dårlig.
    Av Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver - Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14879767

    Av Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver - Image provided by Natural Resources Canada - Geoscape Vancouver, GFDL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14879767

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    På E16 ved Evanger har en personbil kjørt inn i en stor isblokk som skal ha falt ned i veibanen, skriver nrk.no.

    Heldigvis kom isblokken først. Bilen traff isblokken. Kanskje hadde det gått verre om isblokken hadde truffet bilen.

    Vi kan uansett nok en gang konstatere at det ikke er ufarlig å kjøre langs E16 øst for Bergen. Lokalkjente vil vite at stupbratte fjellsider, store nedbørsmengder og manglende veiskuldre gjør veistrekningen livsfarlig. Forvitret fjell og løsmasser har en lei tendens til å følge tyngdeloven.

    Det er blant annet derfor den har blitt kåret til landets verste veistrekning.

    Tusenvis av vestlendinger kjører langs den hver eneste dag. (At de tør!). Likevel er det gjort svært lite for å redusere risikoen. Politikerne har sviktet fundamentalt.

    «Smal vei fra 50-tallet og en ett-felts hengebro fra 1937 er de eneste alternativene mens rasutsatte E 16 er stengt.»

    nrk.no, 26. april, 2013

    Det forunderlige er at ingen har tatt affære for lenge siden. I stedet snakker folkets valgte varmt for ferjefri kystvei, og arbeidet med Rogfast er allerede godt i gang. Jo da, vi trenger effektiv transport oppetter en kronglete kyststrekning. Men enda mer trenger vi sikre veier. Og de som kjører fra øst til vest, og vest til øst, trenger også effektive veier. Uten forsinkelser og uten risikoen med smale, svingente og rasutsatte veier.

    Men det er håp. Statens vegvesen er i full gang med å planlegge tunnel mellom Arna og Stanghelle. Et forslag til reguleringsplan som skal være ferdig i løpet av 2019. Byggingen av ny trase kommer tidligst i gang i 2022, opplyser prosjektleder Gunnar Søderholm i Statens vegvesen.

    Tidlig på 1900-tallet var Bergensbanen et ingeniørmessig mesterstykke. Staten valgte å satse på en rask forbindelse mellom øst og vest, og det sies at så mye som en tredjedel av Statsbudsjettet gikk med til byggingen (GEO 07/2009; «En geologisk utfordring»).

    Myndighetene er langt mindre ambisiøse i dag. Bare det å bestemme en trase mellom øst og vest volder problemer. Mye verre er det at dagens vei- og jernbanestandard mellom Bergen og Voss er så dårlig at det går på sikkerheten løs.

    Spørsmålet er ikke om det kommer et skred, men når, og hvor fatale følgene blir.

     

     

     

     

    Related Posts

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Norsk jord granskes for cesium‑137 
    Oct 22, 2025

    Norsk jord granskes for cesium‑137 

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum
    Oct 21, 2025

    Hvordan «læren» om oljes nedbrytning til tørr gass ble pensum

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad
    Oct 20, 2025

    A Digital Trailblazer Candidate: Morten Ofstad

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Sometimes an old well is better than a fancy new one
    Oct 24, 2025

    Sometimes an old well is better than a fancy new one

    The shrinking pool of large international E&P companies
    Oct 23, 2025

    The shrinking pool of large international E&P companies

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!
    Oct 22, 2025

    Equatorial Guinea: Time to shine…again!

    Seabed mapping – let AI do the work
    Oct 22, 2025

    Seabed mapping – let AI do the work

    India – Andaman Islands – drilling update
    Oct 21, 2025

    India – Andaman Islands – drilling update

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.