Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Bedre skredvarsling på vei!
    Aktuelt

    Bedre skredvarsling på vei!

    By Guest Authornovember 12, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Dynamiske, elektroniske informasjonstavler vil kunne varsle veifarende om skredfarer som lurer rundt neste sving.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Norge er et fjellrikt land med veier som snor seg under bratte dalsider. Skredfare lurer mange steder. De små trekantskiltene som varsler om skredfare de neste kilometerne ignoreres av de fleste. Selv i nattemørke og på regnvåte veier er det lett å tråkke litt for hardt på gasspedalen for å komme raskt hjem, og få tenker på at et skred kan ligge rett forut.

    Jeg tror skredvarsling kan gjøres bedre.

    Skred kommer i forskjellige former: snø-, stein-, sørpe- eller jord-skred, men skred har det til felles at de ofte utløses av været: kulde/varme, regn og vind. Noen skredområder er instrumentert med sanntids veistengning når sensorer registrerer et pågående skred. Det er bra, men store områder som er skredutsatte kan av økonomiske grunner ikke ha slike systemer installert. Nettstedet www.varsom.no gir varsler regionalt og er et godt hjelpemiddel for institusjoner, men sjelden for den vanlige trafikant. Hva mer kan gjøres?

    Meteorologisk institutt (og andre i bransjen) er imponerende flinke med sine lokale varsler og har i tillegg radarbaserte data for hvor nedbør er og har vært mest intens. Meteorologene har en ypperlig detaljkunnskap om været som var og været som kommer og nesten sanntidsinformasjon på detaljnivå.

    Komplementært er Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) den nasjonale myndighet for skredkunnskap, varsling og sikring. NVE sitter på detaljert historisk skredinformasjon og detaljert kunnskap om faresoner og hvilke forhold som med større sannsynlighet utløser skred (nedbørsmengde, varighet, temperatur osv.).

    De to institusjonene kombinerer sin kunnskap i regionale varsler som distribueres på www.varsom.no. Det er bra, men mye, mye mer kan gjøres for å varsle og sikre de veifarende gjennom geografisk spisset informasjon og enkel teknologi. Den informasjonen som i dag er tilgjengelig kan med enkle grep skjerpes til detaljert geografisk informasjon om forhøyet skredfare på kjente skredutsatte steder. Ingen kan gi sikre prediksjoner (jfr. fjellpartiet Veslemannen, GEO 07/2019: «Veslemannen er avlivet»), men aktualiserte, dynamiske varsler til veifarende som bidrar til økt forsiktighet vil i betydelig grad redusere risikoen for de veifarende ved skred og kan redde både liv og materiell.

    Informasjon er nyttig først når den når frem til sluttbrukeren, som i dette tilfellet er bilisten. Dynamiske, elektroniske informasjonstavler kan for eksempel plasseres ved innfarten til utsatte skred-strekninger. Disse kan med dagens teknologi enkelt oppdateres automatisk hver time (ev. manuelt kontrollert) på tilsvarende måte som Meteorologisk institutt oppdaterer sine varsler med korte intervaller. Som eksempel-tavlen skisserer kan den settes i 3 moduser: Normal, Forhøyet og Stor skredfare. Derved vil trafikantene varsles og med dynamisk sanntidsinformasjon vise større aktsomhet enn det som de vanlige trekantskiltene medfører.

    En annen mulighet er å utnytte det faktum at nesten alle nye biler er utstyrt med GPS og informasjons-skjermer på dashbordet. Ved å abonnere på en app til bilen kan man få status på skredsituasjonen der bilen til enhver tid befinner seg. Dette er teknologi som allerede finnes og er i bruk av forskjellige applikasjoner (for eksempel trafikkinformasjon gjennom google-maps).

    En varsling kan gjøres på mange måter. Det sentrale punktet jeg ønsker å peke på er at dagens kunnskap og mulighet for sanntidsinformasjon gir større varslingsmuligheter til trafikanter i utsatte områder enn det som i dag utnyttes. Teknologien er enkel og sikringspotensialet i et slikt varsel er betydelig fordi det høyner sjåførenes aktsomhet. Og det er kostnadseffektivt.

    Skred kan ikke unngås, men høynet aktpågivenhet vil redusere sannsynligheten for tragedier betydelig.

    Dr. CONRAD LINDHOLM

    SeismoConsult

    Related Posts

    Vil tilrettelegge for mer dialog og kunnskapsdeling

    desember 10, 2025

    A wide-impact digital pioneer

    desember 4, 2025

    Endelig en bok om Antarktis

    november 28, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Samler seismikk nord for Svalbard
    Dec 10, 2025

    Samler seismikk nord for Svalbard

    Gull: Etiopia
    Dec 08, 2025

    Gull: Etiopia

    Tre år med dypdykk – hva har vi lært?
    Dec 03, 2025

    Tre år med dypdykk – hva har vi lært?

    Fant ukjent oppkomme av gass
    Nov 27, 2025

    Fant ukjent oppkomme av gass

    Bjørkum og Rock-Eval-pyrolyse gjengir ikke det som skjer i kildebergarten
    Nov 27, 2025

    Bjørkum og Rock-Eval-pyrolyse gjengir ikke det som skjer i kildebergarten

    “FWI has changed the game”
    Dec 11, 2025

    “FWI has changed the game”

    A “monumental deposit” or an attempt to revive coal-seam gas exploitation?
    Dec 10, 2025

    A “monumental deposit” or an attempt to revive coal-seam gas exploitation?

    Leading the wave: Environmental impact assessment for offshore geophysical operations
    Dec 10, 2025

    Leading the wave: Environmental impact assessment for offshore geophysical operations

    Proper sampling of near-surface geologic complexity illuminates tight oil reservoirs in the Permian Basin
    Dec 09, 2025

    Proper sampling of near-surface geologic complexity illuminates tight oil reservoirs in the Permian Basin

    A loss of connection to our energy system
    Dec 08, 2025

    A loss of connection to our energy system

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.