Selger stein så det grinerPolerte flater av larvikitt viser tydelig det blå fargespillet som gjør steinen lett å kjenne igjen av både geologer og menigmann. Bildet er fra Tollerodden i Larvik, og i bakgrunnen ser vi piren til den gamle ferjeterminalen (hvor det nå ligger en restaurant), samt konturene av det nye kulturhuset og Farris Bad. Foto: Halfdan Carstens

Selger stein så det griner

Lundhs solgte larvikitt for 558 millioner i fjor. - Vi er veldig godt fornøyd, sier Thor-Anders Lundh Håkestad til hegnar.no

Omsetningen for 2015 endte på 557,9 millioner kroner ifølge Finansavisen, mens resultatet før skatt endte på 100,2 millioner kroner. Det gir en resultatforbedring på 17 millioner kroner sammenlignet med 2014. Det er lukrativt å drive med larvikitt!
Lundhs har drevet med uttak av Norges nasjonalstein i over 50 år.
– Vi har en unik ressurs som er etterspurt over store deler av verden. Alle avdelingene leverte bra i fjor, selv om markedet ble betydelig tøffere enn i 2014. Det henger sammen med redusert byggeaktivitet i Kina, sier Lundh Håkestad til Finansavisen.
Selv om larvikitten finnes i flere av verdens luksusbygg, er steinplater til kjøkkenet det viktigste bruksområdet. For å få enda bedre fart på salget, har Lundh Håkestad de seneste årene jobbet med å gjøre Lundhs-navnet bedre kjent ute i verden.
– Vi har som mål at Lundhs skal være like kjent merkevare for benkeplater til kjøkkenet som Miele og AEG er for kjøpere av hvitevarer, sier Lundh Håkestad til Finansavisen.
Steinen, som i 2008 ble kåret til Norges nasjonalbergart, er tidligere blitt benyttet i verdens første 7-stjerners hotell, Burj-Al-Arab i Dubai.
Lundhs regner med å kunne hente ut stein i minst hundre år til.

Les artikkelen på hegnar.no

COMMENTS

WORDPRESS: 0
X