Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Blått lys for skipstunnel
    Anlegg og infrastruktur

    Blått lys for skipstunnel

    Av Halfdan Carstensoktober 22, 2018
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Hurtigruten vil ikke benytte den planlagte skipstunnelen innenfor Stad. Det kan bety dødsstøtet for det kreative prosjektet
    Tunnelen er ment å bli 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune

    Tunnelen er ment å bli 1700 meter lang, 50 meter fra bunn til tunneltak og 36 meter bred. Tunnelen er planlagt utbygd gjennom Stad-halvøya, mellom innerst i Moldefjorden og Kjødepollen i Vanylvsfjorden, sør i Selje kommune

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Målet med en skipstunnel ved Stad skal være å redusere reisetid, redusere forurensning og redusere faren for ulykker. For Hurtigrutens del, vil det å bruke tunnelen kort sagt føre til det stikk motsatte. Derfor har vi besluttet at vi ikke kommer til å bruke tunnelen dersom den blir realisert, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til sysla.no.

    Hurtigruten mener skipstunnelen vil medføre vanskelige seilingsforhold i begge ender av tunnelen, økt forurensning, fare for ulykker og endrede rutetider.

    For hurtigruten er ikke Stad utfordrende for regulariteten til Hurtigruten.

    – De siste 15 årene har vi passert Stad nesten 12.000 ganger uten problemer. Mindre enn en håndfull ganger i året vi vurderer at værforholdene er så ille at vi ikke kan passere Stad, sier Ege til sysla.no.

    Det var opprinnelig att av 1,5 milliarder kroner til prosjektet i første planperiode av for NTP 2018 – 2029, og 1,2 milliarder kroner i andre planperioden .

    Da regjeringens forslag til statsbudsjett ble offentliggjort tidligere denne måneden, ble det ikke viet en krone til skipstunnelen på Stad.

    Stad skipstunnel er tenkt å romme båter på størrelse med den største hurtigruta, og er planlagt å bli 1,7 kilometer lang, 49 meter fra bunnen til taket, og 36 meter bred.
    Foto: KYSTVERKET/SNØHETTA

    RELATERTE SAKER

    Grønn omstilling med en fot i bakken

    juni 17, 2025

    Satellitter gir tidlig varsling om setninger

    juni 12, 2025

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Ildhøyden i Norskehavet
    Jun 27, 2025

    Ildhøyden i Norskehavet

    Forskere til fjells
    Jun 27, 2025

    Forskere til fjells

    The future of deep-sea mining
    Jun 26, 2025

    The future of deep-sea mining

    Et hav av data
    Jun 26, 2025

    Et hav av data

    Vinneren er kåret
    Jun 24, 2025

    Vinneren er kåret

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.