Dette er oppsiktsvekkende.
I et ferskt blogginnlegg, toner BMW flagg og gjør det klart at fabrikken ikke vil bruke metaller som kommer fra dyphavet i sine fremtidige biler.
Begrunnelsen er at «some companies are concerned about the environmental effect this new approach might have», og det siktes spesielt til bruk av metallene kobolt og nikkel som det angivelig kan finnes mye av i havene.
BMW har faktisk gått så langt som å ta initiativ sammen med WWF («No Deep Seabed Mining«) for å «beskytte dyphavene».
«Mineralrikdommer i dyphavet (?)»
«The two companies released a statement saying that deep-sea mined metals need to be further analyzed before being taken into consideration, especially from an environmental and sustainable point of view.»
BMW sier derfor selskapet ikke vil bruke metaller fra dyphavet inntil det er utført forskning der konsekvensene for miljøet er grundig vurdert.
BMW fremholder samtidig at den er et av mest bærekraftige (!) bilprodusentene, og at det følgelig har høy standard i supply-kjeden.
«There are currently insufficient scientific findings to be able to assess the environmental risks of deep-sea mining. For this reason, raw materials from deep-sea mining are not an option for the BMW Group at the present time,” said Patrick Hudde, head of Supply Chain Sustainability and Indirect Purchasing Raw Materials Management at BMW.»
Så hvor kommer verdens kobolt fra?
Ifølge statista produseres årlig ca. 140 000-150 000 tonn kobolt, hvorav ca. 100 000 tonn produseres i Congo.
Dette sier statista.com om koboltproduksjon i landet:
«Artisanal and small-scale mining operations employ about 12.5 million Congolese. Of those people, most are involved in nickel, copper, and cobalt mining. Children aged 15 and older are legally allowed to do light work in DR Congo. However, half of the children working in the cobalt-producing mines in DR Congo perform hard, hazardous labor. Adults and children involved in this industry there work in dangerous environments, often without protective equipment. This has been known to lead to respiratory and skin problems, as well as life-threatening accidents as a result of insufficient safety measures.»
Deep Sea Minerals, 20.-21. oktober
Så da må vi stole på at BMW ikke kjøper kobolt fra Congo. Hvor bilfabrikken kjøper dette metallet fra, sier den imidlertid ikke noe om.
«A global moratorium on all deep seabed mining activities is urgently needed. Extraction must not go ahead until the environmental, social and economic risks are understood, and all alternatives to deep sea minerals have been explored. Then appropriate regulation will be needed to protect the marine environment and human well-being.» WWF