Investerer stort i norsk geoprogramvare Skissen viser ESAs EarthNET-løsning for tolkning og analyser av underjordsdata. Illustrasjon: Earth Science Analytics

Investerer stort i norsk geoprogramvare

Equinor, Wintershall Dea og Sumitomo går inn med 75 millioner kroner i norske Earth Science Analytics.

Norsk Telegrambyrå (NTB) melder 2. september at Equinor Ventures, Winterhall Dea Technology Ventures og Sumitomo Corporation totalt investerer 75 millioner kroner i det norske teknologiselskapet Earth Science Analytics (ESA).

Earth Science Analytics utvikler geofaglig programvare for petroleumsindustrien basert på kunstig intelligens, fysikk og datadrevne tilnærminger.

De tre investorselskapene, sistnevnte et stort japansk handels- og industriselskap, følger det saudiarabiske oljeselskapet Saudi Aramco, som i 2019 investerte 25 millioner kroner i ESA.

NTB skriver at Earth Science Analytics’ proprietære programvareløsning EarthNET, er en moderne skyløsning som gir raskere, billigere og mer nøyaktig prediksjon av bergarts- og væskeegenskaper i undergrunnen. Dette fører til økt lønnsomhet og høyere suksessrater for leting, utvikling og produksjon av olje og gass.

– Vi er stolte av å ønske Equinor Ventures, Wintershall Dea Technology Ventures og Sumitomo Corporation velkommen som nye institusjonelle investorer. Sammen vil vi fortsette å utvikle teknologien for å skape et kvantesprang i tolkning av geofaglige data ved hjelp av AI, uttaler Kjell-Erik Østdahl, styreleder i ESA i pressemeldingen.

ESA ble stiftet av Eirik Larsen, Behzad Alaei, Dimitrios Oikonomou og Christopher Jackson i Bergen i 2016.

COMMENTS

WORDPRESS: 0