«Google Exploration» Vidar Furuholt i Aker BP under konferansen NCS Exploration Strategy 2019 i Stavanger. Foto: Ronny Setså

«Google Exploration»

Maskiner vil ikke overta jobbene til geovitere som leter etter petroleum, men heller hjelpe dem å bli bedre på det de gjør.

Digitalisering er på full fart inn i petroleumsbransjen. Men det hersker fortsatt usikkerhet rundt hvilken rolle maskiner vil spille når det kommer til leting. Kan de ta over jobben til dagens oljeletere?

– Det er mer trolig at kunstig intelligens og maskinlæring vil fungere som en support for de som jobber innen leting i den nærmeste fremtiden. Til en viss grad skjer det allerede, sa Vidar Furuholt, VP Performance & Digitalization ved Aker BP.

Furuholt holdt foredraget «The augmented geoscientist» under konferansen NCS Exploration Strategy 2019 i Stavanger 20. november.

– Tenk deg en søkemotor der du kan «google» spørsmål om parametere knyttet til brønndata, og maskinen gir deg svarene du trenger.

For Aker BP er målet med digitalisering, ifølge Furuholt, at geoviterne skal kunne bruke tiden på det som er relevant og «gøy» og mindre tid på å lete frem data og overføre data fra en plattform til en annen. Det sistnevnte er maskiner i ferd med å bli spesialister på.

Konferanse om subsurface digitalization

Furuholt modererer en paneldebatt («Platforms – How to avoid lock-in») under konferansen DigEx 2020 i Oslo 28. januar.

PROGRAM

REGISTRERING

Les mer om Furuholts foredrag på expronews.com

COMMENTS

WORDPRESS: 0
X