Bergen viste seg fra sin beste side da tørrbulkskipet Misje Verde ble døpt under en skyfri himmel ved bryggen i Bergen 14. juni.
Misje Verde er det nyeste tilskuddet til flåten til familierederiet Misje. Det er kanskje ikke helt tilfeldig at Misje Verde er malt grønn og har fått det navnet det har fått (verde = grønn). Det er et moderne hybridskip som med en kraftig batteripakke kan seile med elektrisk drift i kystnære områder.
Rederiet har sikret seg kontrakt for å hente last fra anortosittprodusenten Gudvangen Stein i Nærøydalen. De kan dermed gå utslippsfritt inn i verdensarvområdet, som for øvrig er et krav som staten har pålagt gruveselskapet, gjeldende innen 2030. Gudvangen Stein jobber for tiden med planer om å elektrifisere hele gruvedriften.
Ifølge Kystens Næringsliv er kontrakten et konkret resultat av Misjes nybyggprogram som potensielt kan resultere i ti nye miljøbulkskip. Det første skipet ble døpt i Bergen før jul.
Gruvedriften i Nærøydalen har foregått siden 1956. Forekomsten med anortositt regnes blant de største i verden, og med den pågående størrelsen på uttak av stein kan driften fortsette inn i neste årtusen.
Fra gruva innerst i dalen fraktes steinmassene drøyt åtte kilometer til havna i Gudvangen, der de mellomlagres før lasting på båt.
Det aller meste av produksjonen til Gudvangen Stien går til isolasjon, og selskapet eksporterer til steinullfabrikker i en rekke land i Europa. Andre gode egenskaper som lys farge og at den oppknuste steinen gir god friksjon, gjør anortositten populær som toppdekke i tunneler og som lyst tilslag i asfalt.
Ler mer om driften på anotosittforekomsten her
Anortositt
Tilnærmet monomineralsk dypbergart som vesentlig (mer enn 90 prosent) består av feltspat (plagioklas). I tillegg inneholder bergarten noe amfibol, epidot pyroksen, granat, kloritt og glimmer. Fargen er grålig eller brun. Ved metamorfose av plagioklasen, der vann er til stede, dannes en mer natriumrik plagioklas og zoisitt (silikat av kalsium og aluminium), og bergarten blir hvit.