Hvert år ruller stadig flere elektriske kjøretøy av samlebåndene og ut på veiene. Til tross for at den globale etterspørselen etter olje fortsatt øker, vil de batteridrevne bilene, truckene og bussene snart lede til at vi ser «peak oil». Det kan skje før 2030.
I rapporten Electric Vehicle Outlook 2030, fortalte BloombergNEF oss at salgene av elektriske kjøretøy vil fortsette å øke kraftig de kommende årene, fra 10,5 millioner i 2022 til nærmere 27 millioner i 2026. Markedsandelen av el-kjøretøy er henholdsvis 14 og 30 prosent for disse årene. I 2040 kan 85 prosent av alle kjøretøy som selges, være batteridrevne.

Rapporten forteller oss også at rekkevidden øker. I 2022 var gjennomsnittet for et batteridrevet kjøretøy 337 kilometer, opp fra 230 km i 2018. Kapasiteten på batteripakkene har økt ti prosent årlig. Økt rekkevidde gir redusert rekkeviddeangst, og kan bidra til at flere velger elektrisk over fossilt drivstoff i årene som kommer.
Men større batteripakker betyr også økt etterspørsel etter metallene som inngår i batteripakkene. 5 prosent årlig gjennomsnittlig økning i rekkevidden frem mot 2030 vil øke etterspørselen etter litium, nikkel og kobolt med 50 prosent. Og det uten å ta hensyn til at salget av antall kjøretøy går opp.

BloombergNEF påpeker at nye batteriteknologier og økt grad av resirkulering kan bidra til å holde økningen i etterspørsel etter batterimetaller i sjakk. Økt utbredelse av ladeinfrastruktur kan videre bidra til redusert rekkeviddeangst uten behovet for stadig større batteripakker. Det skal likevel nevnes at også ladeinfrastruktur er metallkrevende, og med en storstilt økning i produksjonen av elektriske kjøretøy, vil etterspørselen etter litium, kobber, nikkel, kobolt og andre metaller legge et enormt press på tilbudet fra den globale gruveindustrien.