Regjeringen ønsker å bruke 24 milliarder kroner på skredforebygging de neste tolv årene.
– Vi vil starte 17 forskjellige skredsikringsprosjekter på riksveier og sluttføre 6 prosjekt som allerede er igangsatte. I tillegg til de konkrete skredsikringsprosjektene vil det også gjennomføres andre prosjekter som har betydelig effekt for skredsikkerheten. Eksempler på dette er E6 Sørfoldtunnelene og E16 Arna – Stanghelle, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med lanseringen av Nasjonal transportplan 2018-2029.
Det må bety et sterkt behov for geologer med kunnskap om skred. Det meste av midlene vil bli brukt av anleggsbransjens maskiner men vi må tro det drypper på klokkeren (geologene).
Les pressemeldingen.

Mannen sett fra Horgheim i forkant av et glasifluvialt delta. Det er bebyggelsen, Lyngheim, og jernbanen på andre sida av Rauma som er mest utsatt. Årsaken er at den ligger ved foten av store skredvifter og direkte på gamle fjellskred. For husene til venstre i bildet, Rønningen, er det ankomstveien som er utsatt. Husene er ikke truet med mindre fjellskredet utløser et løsmasseskred i skredviftene ved foten av fjellet.
Foto: Halfdan Carstens
KOMMENTER DENNE SAKEN