Minerallovutvalget skal levere sin utredning om endringer i mineralloven i juni 2022. Utvalget skal blant annet se på hvordan en kan legge til rette for bærekraftig mineralutvinning i Norge.
Regjeringen har gjennom Hurdalsplattformen uttalt at mineralbransjen er et satsningsområde og at norske bergressurser er av geopolitisk betydning og vil spille en viktig rolle i det grønne skiftet.
Geo365.no: Norge må lede an
Norge er produsent av, sitter på forekomster, eller har mulige forekomster av en rekke mineraler og metaller som vil bli sterkt etterspurt i det grønne skiftet og/eller som er definert som «kritiske» av EU.
Geo365.no: Ber Norge om mineraler
Geo365.no: Opplever økt mineralinteresse
Bransjeorganisasjonen Norsk Bergindustri skriver i en pressemelding at de har klare forventninger til den nye mineralloven.
– Når NOU-utvalget nå fremlegger sitt forslag til ny minerallov, må den legge opp til en fremtidig lov som effektiviserer og forenkler regulering av leting, undersøkelser og utvinning. En ny minerallov må bli mer forsynings- og beredskapsrettet, uttaler Anita Helene Hall, generalsekretær i Norsk Bergindustri.
I pressemeldingen lister bransjeorganisasjonen opp følgende mineralressurser som Norge besitter i betydelige mengder; titanmineraler, kalk, talk, grafitt, olivin, kobber, jern, kvarts, sjeldne jordartsmetaller, samt byggeråstoff og naturstein. Andre mindre og mulige forekomster inkluderer fosfat, kobolt, nikkel, scandium og vanadium.
Geo365.no: Norges geologiske skattkiste
– Nå må regjeringen være sitt ansvar bevisst. Vi må utvinne mye mer mineraler og byggeråstoff i årene fremover, ellers når vi hverken verdiskapings- eller klimamålene våre, sier Hall videre.
Norsk Bergindustris forventninger til ny minerallov:
- Lovutvalget må være tro mot formålet med NOU arbeidet; “legge til rette for størst mulig samlet verdiskaping innenfor bærekraftige rammer”. Det må være et selvstendig mål i seg selv å øke lønnsomheten og verdiskapingen i næringen og gjennom dette å trygge bosetting og arbeidsplasser i distriktene.
- Lovforslaget må ivareta konkurransesituasjonen rundt byggeråstoffbransjen (pukk/grus) på en bedre måte. Det må stilles strengere krav til aktører som f.eks. utvikler næringstomter og som i dag unngår formelle krav som bla. reguleringsplaner og driftskonsesjon ved uttak og omsetning av byggeråstoff fra slike prosjekter.
- Staten bør gjennom lov eller forskrift få frem hvilke den definerer som strategisk viktige mineraler.
- Næringen må få større forutsigbarhet knyttet til prosesser opp mot reguleringsplaner, driftskonsesjon – og klagebehandling. Det oppleves stadige omkamper – og prosesser som drar ut i tid. Forpliktende tidsfrister må på plass for offentlige aktører og øvrige interesser.
- Ny minerallov må legge godt til rette for effektive og gode avklaringer i overgangen til annet lovverk, og dagens organisering og oppgavefordeling mellom mineralloven, forurensningsloven og plan- og bygningsloven må tydeliggjøres. Vi må få på plass en samordningsmodell i regi av en statlig aktør, for eksempel Direktoratet for mineralforvaltning (DMF)
- Regjeringen må løfte samiske problemstillinger ut av en fremtidig minerallov. Disse må reguleres i et overordnet regelverk på tvers av alle sektorer. Urfolksrettigheter må ivaretas sektoruavhengig.
- Det samlede skatte- og avgiftsnivået for næringen må ikke øke utover dagens nivå.
Regjeringen.no: Mandat for lovutvalg