Under Equinors Capital Market Day den 15. juni presenterte selskapet (ved Al Cook, Executive Vice President – Exploration & Production International ) strategien («EPI-strategy») for sine internasjonale lete- og produksjonsaktiviteter.
Peregrino-feltet har vært Equinors eneste produserende felt i Brasil. Det nye flaggskipet er Bacalhao (prod. start i 2025 og mye lavere enn 35 USD/barrel break-even-pris, FID 1. juni i år, «there is no better example of a quality flag ship», og med prod.kapasitet på 220 000fat per dag), og flere pre-salt-funn er under utvikling. Brasil er et av Equinors vellykkede satsingsområder. Selskapet satser på leting i tre bassenger: Santos, Campos og Espirito Santo. Innen utgangen av 2022 vil det bli boret fem undersøkelsesbrønner (wildcat) i pre-salt-prosjekter.
– Dagens presentasjon er en milepæl, ikke en destinasjon. Vi skal være operatør offshore, men kun partner i onshore-lisenser, og vi har annonsert en pakke av salg og satt en klar retning for den internasjonale porteføljen. Samtidig har vi et solid grunnlag andre steder der vi har 30 års erfaring som vi vil bygge videre på og ikke kaste bort, sa Al Cook.

Buzzwordet er nå «fokus».
- Fokus på «cashflow«, med årlig vekst og hvor det tas høyde for lavere oljepris
- Fokus på operasjoner, fra 30 land i 2017 til ca. 15 land i 2021. Selskapet planlegger å trekke seg ut av blant annet Australia, Nicaragua, Mexico og flere prosjekter i Canada og Argentina, samt Austin Chalk i USA som ble kjøpt for en dyr penge for bare tre år siden. Fra tidligere er det kjent at Equinor trekker seg ut av Myanmar, Sør-Afrika og Emiratene (UAE).
- Fokus på store prosjekter, og i dag er det 15 store prosjekter på gang i 6 land: Brasil, USA, Canada, UK (Rosebank), Russland og Azerbaijan. Cook trakk frem Brasil der oljeproduksjonen vil nå 220 000 fat per dag om bare fire år, og hvor «break even» er mindre enn 35 dollar per fat.
- Fokusert leting. Mens selskapet for bare fire år siden var aktive i hele 30 land, er dette nå redusert til ca. 10. Neste år er det planlagt leteaktivitet i Argentina, Brasil, USA, Canada, Angola, Algerie, Azerbaijan, UK og Russland. Cook fremhevet også at selskapet beveger seg fra «frontier to familiar» og fra «exploration for reserves to exploration for profits». Hensikten er å oppnå «shorter payback and lower break even». Det er altså ikke bare i Norge at Equinor konsentrerer seg om nærfeltleting. Cook trakk også fram Bay du Nord i Canada som et svært attraktivt område for videre leting og produksjon. Den ubeskjedne planen er at dette skal bli selskapets neste flaggskip.
- Fokus på lavutslipp ved å redusere utslipp i egne så vel som partneropererte lisenser, samt utvikle verdikjeder for både CCS og hydrogen. Det er spesielt flere tiårs erfaringer fra Norge som nå kommer til nytte. Cook trakk frem fire prosjekter i Brasil, Azerbaijan og Russland hvor CO2-utslippene blir redusert med ca. 20 prosent. Men ingen av dem bruker elektrifisering som middel til reduksjon. Noe som står i sterk kontrast til operasjonene på norsk sokkel der elektrifisering har blitt selve nøkkelen til å redusere utslipp i Norge (utslippene blir i stedet eksportert til mottakerne av norsk gass).
- Fokus på kvalitet, ved blant annet å kun operere offshore, onshore-lisenser skal opereres av andre (som i for eksempel Argentina), samt målrettet leting som gir rask tilbakebetaling (må tolkes som nærfeltleting).
I presentasjonen fremhevet Al Cook Equinors strategiske elementer: «always safe, high value and low carbon».
Fra Equinors presentasjon på Capital Markets Day 15. juni, 2021.