Bildet over: Langs denne veistrekningen av E6 nord for Snåsavatnet har det gått seks ras eller steinsprang det siste året.
Det er under to måneder siden geo365.no sist skrev om den rasutsatte veistrekningen ved Snåsavatnet i Trøndelag. Da hadde det gått fem ras i løpet av ett år.
Statens vegvesen vurderer å gjøre tiltak til våren, men startet i september med daglige inspeksjoner.
Geo365.no: Iverksetter daglige inspeksjoner på rasstrekning
24. oktober gikk et nytt ras langs den samme strekningen, og lokalpolitiker Gjermund H. Eggen (SV) uttrykker i et debattinnlegg at han – og lokalbefolkningen – er redd for at liv kan gå tapt.
Strekningen har vært utsatt for flere ras, og selv etter flere befaringer har det skjedd lite. Dette på tross av en iherdig innsats fra Senterpartiordfører Arnt Einar Bardal. Bardals innsats er upåklagelig og han gjør virkelig det han kan for snåsningene, men det hjelper lite når ropene faller for døve ører hos eget parti.
Eggen er ikke imponert over Senterpartiets evne til handling og konkrete tiltak, og påpeker at det heller ikke hjelper at Arbeiderpartiets samferdselsminister ikke har uttalt seg i media om saken.
– Vi kan ikke akseptere at folks sikkerhet blir kun et virkemiddel for valgresultat og makt, skriver Eggen videre.
Avslutningsvis hevder lokalpolitikeren at de to regjeringspartiene svikter distriktet og at de andre partiene derfor må trå til. Han har tatt kontakt med sine egne representanter i Stortinget for å få en fremgang i saken.
I en detaljreguleringsplan fra 2016 skriver Statens vegvesen at berggrunnen i planområdet (den rasutsatte strekningen) er en del av Trondheimsfeltet fremskjøvet under den kaledonske fjellkjedefolding og består av grønnstein/grønnskifer.
Aktsomhetskartene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) viser utsatte områder langs strekningen, både med hensyn på steinsprang og jord-, flom- og snøskred.
Statens vegvesen har opplyst at det gjennom det siste året har blitt gjort omfattende arbeid med kartlegginger, undersøkelser og overvåkning. Men tiltak på eksisterende veg kan ikke utføres før tidligst våren 2023. Årsaken er at denne type arbeid ikke kan gjøres på vinterstid.
Geologer har kartlagt hele den utsatte vegstrekningen og utarbeider en fagrapport som grunnlag for å foreslå tiltak i neste års budsjett. Så gjenstår det å se om det i mellomtiden vil gå flere ras eller steinsprang.