Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Nytt skred langs livsfarlig vei
    Aktuelt

    Nytt skred langs livsfarlig vei

    By Halfdan Carstensaugust 29, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Uværet på Vestlandet med påfølgende skred er en ny påminnelse om at E16 ikke holder en standard som vestlendingene fortjener.
    Harald Hausos krav om tunnel langs E16 mellom Bergen og Voss har blitt forterket gjennom siste døgns hendelser.

    Harald Hausos krav om tunnel langs E16 mellom Bergen og Voss har blitt forterket gjennom siste døgns hendelser.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    – Det er bare tunnel som gir mening, alt annet er galskap.

    Dette sa Harald Hauso til GEO tidligere i år (GEO 02/2019: «Veien er langt fra trygg») vedrørende veistrekningen E16 mellom Bergen og Voss.

    Strekningen Hauso snakker om ble i fjor kåret til «Norges verste vei». De som har kjørt der forstår hvorfor. Smal og svingete er den, terrenget tillater ikke noe annet, og i tillegg er skredfaren konstant. Bedre blir det ikke når trafikken tetter seg til på fredag ettermiddag. Risikoen for den enkelte blir da bare enda større.

    For noen år siden, etter det sjuende raset på to uker i kommunen Vaksdal øst for Bergen, rant det fullstendig over for en geolog som kjører der omtrent hver eneste dag (nrk.no, 18. april 2013). «Det er livsfarleg å kjøre her, og det kan godt publiserast på riksdekkande nyheter, sidan det er stamveien mellom Bergen og Oslo! Fjellet er totalt oppsprekt og det er bratt, så det er blokker av alle størrelsar som kan komme ned. Det gjeld for både vei og jernbane. Veien et seg gjennom det verst tenkelige området, så det er å be om bråk! På rask opptelling kjem eg på ca. 20 farlige ras i området Vaksdal-Dale dei siste få åra, og er det noko eg kan lova, så er det at det kjem fleire.»

    «Spørsmålet er ikke om det kommer et skred, men når, og hvor fatale følgene blir,» skrev vi for et drøyt halvt år siden.

    Nå har det altså gått et nytt ras. Denne gangen ved Bolstad (nrk.no: E16 stengt etter ras).

    – Det er gått to store ras om lag to kilometer fra hverandre på E16 ved Bolstad. Noe trafikk ble sperret mellom rasene, og snart skal trafikken loses ut i retning mot Bergen, sier trafikkoperatør i Statens vegvesen John Andreas Omdal til  nrk.no.

    Ved en ren tilfeldighet, må vi si, ble ingen skadet.

    I perioden 2000-2015 gikk det på landsbasis hvert år mer enn 1500 skred. Enkel matematikk viser at vi faktisk snakker om rundt fem skred per dag. Toppåret var 2011 med 3000 nedfall eller skred, bare på veg (!). Det aller meste dreide seg om steinskred. Snøskred, isskred, løsmasseskred og flomskred utgjorde resten. I samme periode hadde Hordaland den tvilsomme æren av å innta andreplassen på statistikken blant landets fylker. Hele 5000 hendelser ble registrert gjennom 16 år. Det meste er riktig nok steinskred der volumet er mindre enn 1 m3, men disse er likevel store nok til å påføre store skader, for ikke å si dødsfall.

    Det er på denne bakgrunnen vi må forstå hvorfor regjeringen i Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2018-2029 har satt av 24 milliarder kroner til skredsikring over hele landet. Men for strekningen Arna-Voss er det ikke godt nok med skredsikring.

    – Vi har definert 29 skredpunkter langs veien, steder der faren er størst, men et skred kan komme så å si overalt. Det holder derfor ikke å klatte litt her og der. Det er ingen holdbar løsning for fremtiden, fremholder Hauso.

    Derfor jobbes det nå med en endelig løsning. Den kan innebære at det meste av strekningen på E16 mellom Arna og Voss ender opp som tunnel. Men så langt er det bare strekningen Arna-Stanghelle det jobbes med. Det er ikke engang halvveis fra Bergen til Voss.

     

    Related Posts

    Gullprisen til himmels

    oktober 8, 2025

    Et verktøy som har forandret verden

    august 22, 2025

    Platebevegelser ga massive jordskjelv

    juli 30, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hele Arktis og litt til
    Oct 13, 2025

    Hele Arktis og litt til

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt
    Oct 03, 2025

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt

    Fjell som glir på skjulte glidesoner
    Oct 01, 2025

    Fjell som glir på skjulte glidesoner

    The New Gas Consortium: Angola’s first nonassociated gas project
    Oct 14, 2025

    The New Gas Consortium: Angola’s first nonassociated gas project

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?
    Oct 13, 2025

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?

    Maybe there is silver lining, but does that mean there is an obvious upturn in marine seismic data acquisition?
    Oct 10, 2025

    Maybe there is silver lining, but does that mean there is an obvious upturn in marine seismic data acquisition?

    Are deep closed-loop geothermal systems doomed?
    Oct 08, 2025

    Are deep closed-loop geothermal systems doomed?

    Better illuminating the Rotliegend beneath a heavily deformed overburden
    Oct 07, 2025

    Better illuminating the Rotliegend beneath a heavily deformed overburden

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.