Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Hålogalandsvegen: Nord-Norges største veiprosjekt
    Anlegg og infrastruktur

    Hålogalandsvegen: Nord-Norges største veiprosjekt

    Av Ronny Setsåaugust 7, 2023
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Det første spadetaket er unnagjort. Nå skal det bygges 82 km vei, 27 km tunneler og 22 broer frem til 2028.

    E10 i retning Lofastkrysset. Foto: Tomas Rolland / Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Det var samferdselsministeren selv, Jon-Ivar Nygård, som fikk æren av å ta det første spadetaket på det som er Nord-Norges største samferdselsprosjekt.

    – Hålogalandsvegen skal bidra til å sikre økt fremkommelighet, og være med på å styrke regionale næringsinteresser og å knytte regionen nærmere sammen. På mange måter bidrar dette til en regionforstørrelse, uttalte Nygård.

    OPS-prosjektet (Offentlig Privat Samarbeid) omfatter en utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, og er en del av E10 Hålogalandsvegen.

    Prosjektet skal øke fremkommeligheten og trafikksikkerheten, og redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter. Utbyggingen omfatter strekningene:

    • rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
    • E10 fra Gullesfjordbotn til Tjelsund bru
    • rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
    • rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord

    Totalt skal det bygges 82 km ny veg, hvorav 35 km bygges i dagens veglinje og 20 km i ny veglinje. 27 km av vegen skal gå gjennom 7 tunneler.

    Tidlig arbeid: Skanska og Hæhre startet med rigging i Fiskefjorden, Lofastkrysset og Åbogen. Foto: Statens vegvesen

    Statens vegvesen lyste ut OPS-konkurransen i mai 2021, og kontrakten ble inngått i juni 2023. Planlagt byggetid er 5,5 år, slik at prosjektet er forventet ferdigstilt sent i 2028.

    Det er Skanska (Hålogalandsvegen AS) som skal stå for bygging og drift av prosjektet over kontraktsperioden på 21 år. Med seg i arbeidet har Skanska Multiconsult, Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør og Svevia Norge.

    Prislappen for den nye vegen er 9,2 milliarder kroner, som delvis finansieres med bompenger. Inkludert drift, ønsker regjeringen totalt å sette av inntil 18,3 milliarder kroner til hele OPS-kontrakten.

    Kilde: Statens vegvesen

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.