Det var samferdselsministeren selv, Jon-Ivar Nygård, som fikk æren av å ta det første spadetaket på det som er Nord-Norges største samferdselsprosjekt.
– Hålogalandsvegen skal bidra til å sikre økt fremkommelighet, og være med på å styrke regionale næringsinteresser og å knytte regionen nærmere sammen. På mange måter bidrar dette til en regionforstørrelse, uttalte Nygård.
OPS-prosjektet (Offentlig Privat Samarbeid) omfatter en utbygging av riksvegnettet mellom Sortland, Kvæfjord, Lødingen, Tjeldsund og Harstad, og er en del av E10 Hålogalandsvegen.
Prosjektet skal øke fremkommeligheten og trafikksikkerheten, og redusere reisetiden på strekningen med 39 minutter. Utbyggingen omfatter strekningene:
- rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
- E10 fra Gullesfjordbotn til Tjelsund bru
- rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
- rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord
Totalt skal det bygges 82 km ny veg, hvorav 35 km bygges i dagens veglinje og 20 km i ny veglinje. 27 km av vegen skal gå gjennom 7 tunneler.
Statens vegvesen lyste ut OPS-konkurransen i mai 2021, og kontrakten ble inngått i juni 2023. Planlagt byggetid er 5,5 år, slik at prosjektet er forventet ferdigstilt sent i 2028.
Det er Skanska (Hålogalandsvegen AS) som skal stå for bygging og drift av prosjektet over kontraktsperioden på 21 år. Med seg i arbeidet har Skanska Multiconsult, Aas-Jakobsen, Hæhre Entreprenør og Svevia Norge.
Prislappen for den nye vegen er 9,2 milliarder kroner, som delvis finansieres med bompenger. Inkludert drift, ønsker regjeringen totalt å sette av inntil 18,3 milliarder kroner til hele OPS-kontrakten.