Statens vegvesen skal med umiddelbar virkning inspisere E6 ved Langnesberga vest for Snåsa i Trøndelag hver morgen og hver kveld.
Bakgrunnen er at strekningen er utsatt for ras og steinsprang. På ett år har dette skjedd fem ganger, og senest 14. september.
– Dette utføres for å sjekke om det er endringer i fjellskjæringene eller om det har kommet nedfall i grøftene. Vi inspiserer også tilstanden på vegen og følger med på forholdene mot Snåsavatnet, sier Roar Dypvik, prosjektleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, i pressemeldingen.
I en detaljreguleringsplan fra 2016 skriver Statens vegvesen at berggrunnen i planområdet (den rasutsatte strekningen) er en del av Trondheimsfeltet fremskjøvet under den kaledonske fjellkjedefolding og består av grønnstein/grønnskifer.
Aktsomhetskartene til Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) viser utsatte områder langs strekningen, både med hensyn på steinsprang og jord-, flom- og snøskred.

Statens vegvesen opplyser videre at det gjennom det siste året har blitt gjort omfattende arbeid med kartlegginger, undersøkelser og overvåkning. Men tiltak på eksisterende veg kan ikke utføres før tidligst våren 2023. Årsaken er at denne type arbeid ikke kan gjøres på vinterstid.
Geologer har kartlagt hele den utsatte vegstrekningen og utarbeider en fagrapport som grunnlag for å foreslå tiltak i neste års budsjett.
Tilstedeværelse av kvikkleire
Detaljreguleringsplanen fra 2016 forteller også om tilstedeværelse av kvikkleire langs deler av veistrekningen.
NVE har registrert en faresone for kvikkleire like nordøst for planområdet, og grunnundersøkelser har videre indikert at deler av E6 ligger på kvikkleire. Dette gjelder området nordøst for Snåsakroa og langs gabionmuren mellom Oldervika og Vegset (den nordøstlige delen av strekningen markert i gult på kartet over).
Statens vegvesen opplyser videre i rapporten:
Gabionmuren er sterkt påkjent av vær og vind, og har delvis kollapset på enkelte partier. Stabiliteten er på dette partiet vurdert som meget lav. Bunnkartleggingen i Snåsavatnet tyder på at det har gått flere undersjøiske skred i dette området.
På lang sikt er målet å legge deler av strekningen i tunnel. Det krever imidlertid at tiltaket blir omtalt og prioritert i Nasjonal transportplan.
Per 2015 var trafikken på veistrekningen 2 560 kjøretøy per dag (årsdøgntrafikk).