10.-klassinger i Sørfold kommune, Nordland, har siden 2017 gjennomført modulen Den moderne steinalder. Modulen er utviklet ved Newton Sørfold i samarbeid med mange aktører lokalt og nasjonalt. Modulen er blitt tilpasset fagfornyelsen, og er blant annet på plass som undervisningstilbud ved Newton Rana/Vitensenter Nordland. Flere andre Newtonrom i landet er også i gang med å innføre modulen.
Fagmiljøer
Et av målene kommunen hadde med opprettelsen av Newton-rommet, var å lære kommunens elever om det lokale mineraleventyret til blant annet Elkem Salten og Hammerfall Dolomitt.
– Men selv om vi ønsket en modul i fagfeltet geologi, så var det vanskelig å finne noe som kunne gjøre gråstein spennende for tenåringer, forteller Newton-lærer og utvikler Bjørnar Pettersen. – Stein, berg og fjell er i utgangspunktet kjedelig, og unge i dag ønsker kunnskap presentert gjennom sine premisser i moderne termer og kanaler, fortsetter han.
I arbeidet med å utvikle modulen har de samarbeidet med fagmiljøer, blant annet NGU (Norges geologiske undersøkelse), og en utstyrsleverandør som har vært fascinert av modulen, og bidratt med mye gratis opplæring og kunnskap.
Digital jakt og feltarbeid
– Hver gang vi gjennomfører denne modulen, gjennomgår vi resultatene og noterer rekorder. Både hvem som har rekord i inneværende skoleår, men også de som slår alle rekorder fra oppstart i 2017 – såkalt «all time high» i hvert grunnstoff, uttaler Bjørnar Pettersen.
– Her i vår kommune er mineraler og stein et sentralt element i næringsliv og industri. Det gir oss en forpliktelse til å gi de som vokser opp her et moderne blikk på hva mineraler faktisk betyr for oss i dagliglivet, og hvorfor vi er avhengige av at noen vil jobbe med faget som voksen, uttaler han.
Digital jakt på mineraler er en kombinasjon av to ting – enkelt feltarbeid ute i nærheten av den enkelte skole, der elevene skal skaffe til veie en steinprøve fra berg/fjell, og en dag med analysearbeid og drøftinger på Newtonrommet.
Bruker GPS
Det poengteres at løse steiner ikke er gyldige som prøve, siden dette er stein som kan være kommet annenstedsfra, med vann, is eller med en lastebil til ei veifylling.
GPS brukes for å registrere posisjonen, og når feltarbeidet er gjort, er elevene klare for en dag i Newtonrommet. Der skal de analysere prøven med XRF (røntgen), som forteller hvilke grunnstoffer den inneholder, og hvor mange prosent (anslagsvis) på målepunktet.
–Vi har helt fra starten vært opptatt av å se om noen klarer å finne spor av gull i sine prøver. Enn så lenge har det svaret latt vente på seg, men det har vært nære på. En gang dukket opp et Au-tegn på maskinen (symbolet for gull) i noen sekunder, men det forsvant igjen så målinga ble ikke gyldig for gull. Dessverre, men vi lever i håpet om at noen en dag lykkes, uttaler Bjørnar Pettersen i meldingen fra Sørfold kommune.