Årsaken til rensingen var ren business – gassen fra Sleipner hadde langt høyere CO2-konsentrasjon enn kundene i Europa etterspurte.
– Når gassen kommer opp, inneholder den 10 prosent CO2. Når vi sender den videre, er nivået nede i 2 prosent, sier Yngve Tvedt, plattformsjef på Sleipner.
De siste 20 årene har Statoil lagret mer enn 16 millioner tonn CO2 i Utsiraformasjonen. Det tilsvarer mer enn det den samlede, norske bilparken slipper ut på to år. Men fortsatt er CO2-lageret langt fra fullt.
Statoil fikk nylig oppdrag fra Olje- og energidepartementet om å utrede mulighetene for å lagre CO2 fra en norsk «månelanding» i sandsteinlagene i Utsiraformasjonen, Smeaheia ved Bergen eller Heimdal utenfor Haugesund.
Les hele saken hos ap.no
![window.adn = window.adn || {};
adn.calls = adn.calls || [];
adn.calls.push(function() {
adn.request({
network: "2cddc6",
adUnits: [{
auId: "2e0bfb",
auW: 1230,
auH: 480
}]
});
});
Kan bli europeisk lager](https://geo365.no/wp-content/uploads/2016/02/711x474_Sleipner-650x433.jpg)
Foto: Øyvind Hagen - Statoil ASA
KOMMENTER DENNE SAKEN