Bane NOR mottok Norges Geotekniske Institutts (NGI) områdestabilitetsrapport tidligere i år, og denne konkluderte med at sikkerheten i skråningen mot Moss havn er lavere enn antatt. Det vil derfor være behov for betydelige tiltak for å bedre stabiliteten.
Det er i dette området Bane NOR bygger ny jernbanestasjon i Moss.
– For oss er det veldig viktig at vi nå har fått på plass bedre kunnskap om grunnforholdene og områdestabiliteten hvor vi skal gjennomføre prosjektet. Det er små marginer for feil i gjennomføringen, og vi vil nå gjøre en risikoanalyse basert på denne nye informasjonen for å definere hvilke tiltak som kreves i alle ledd av prosjektet, uttaler Bane NOR i en melding.
Les mer på geoforskning.no: Fant mer kvikkleire i Moss sentrum
To risikosoner
I forbindelse med kartleggingen av kvikkleiren i Moss ble det identifisert to risikosoner – “Moss Havn” og “Moss Sentrum”. Begge sonene er vurdert til faregrad “Middels”, skadekonsekvens “Meget alvorlig” og risikoklasse 4.
Kvikkleire risikosone “Moss Sentrum” ligger utenfor jernbaneutbyggingen og stabiliteten i sonen er tilfredsstillende.
I risikosone “Moss Havn”, hvor den aktuelle jernbaneutbyggingen pågår, er det flere delområder med veldig lav stabilitet. Her anbefales det ytterligere fysiske tiltak og omfattende geoteknisk oppfølging og overvåkning. På bakgrunn av Norges vassdrags- og energidirektorats (NVE) gjeldene veileder, skal området detaljprosjekteres, og det kan komme endringer og anbefalinger om ytterligere tiltak.
Stabiliseringstiltak
Bane Nor opplyser at de har igangsatt flere tiltak for å sikre kvikkleiresonen.
Blant tiltakene er installering av kalk-/sementpeler. Dette gjøres ved at de borer seg ned i leiren og blander inn sement og kalk. Dette skal øke styrken og gjøre området mindre rasutsatt.
Et annet tiltak er å etablere motfyllinger ved å fylle på ny masse i en skråning. Dette gir motvekt som stabiliserer, og kan hindre at skråningen kan gli ut og forårsake skred. Det blir også byttet ut tunge masser som leire, jord og stein, med lette masser. I tillegg fjernes en del masser for å sikre bedre balanse og områdestabilitet.
Les mer på geo365: Kun smuler til kartlegging av kvikkleire
Budsjettsprekk og forsinkelser
Regjeringen mener at den sannsynlige kostnaden (styringsrammen) for utbyggingen nå vil være 14,9 milliarder kroner. Det er 5,3 milliarder mer enn da Stortinget vedtok byggingen i 2017, skriver nrk.no. I tillegg økes kostnadsrammen fra 10,5 milliarder kroner til 17,9 milliarder kroner.
Økningen skal ta høyde for at det dukker opp flere uforutsette kostnader, og er den øvre grensen for pengebruk i prosjektet før man på ny må gå til Stortinget. Åpningen av det nye jernbaneprosjektet er utsatt i 19 måneder. Nå tror regjeringen dobbeltsporet vil stå ferdig i 2026.
Les mer på geo365: Mange byggeplaner på kvikkleire
Fakta om Østfoldbanen:
På Østfoldbanen er Follobanen under bygging og flere strekninger under planlegging. Når Follobanen står ferdig, vil reisetiden mellom Oslo og Ski halveres til elleve minutter. Første tog på nytt dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad skal etter planen gå i desember 2024, og prosjektet skal stå ferdig i 2025 (Før NGIs områdestabilitetsrapport). Nytt dobbeltspor planlegges videre til Sarpsborg i 2029, og ferdigstilles til Halden i 2034 (NTP 2018-2029).
Satsingen, som skal gi kortere reisetid og mulighet for flere avganger, inkluderer seks nye stasjoner på strekningen: Ski, Moss, Råde, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden.
Delprosjekt: Sandbukta–Moss–Såstad
Bane NOR skal bygge ti kilometer dobbeltspor på strekningen fra Sandbukta i nord til Såstad i Rygge i sør, inkludert to tunneler og en ny jernbanestasjon i Moss på ca. 800 meter.
Forberedende arbeider startet høsten 2017. Byggestart for hovedarbeidene var 2019. De første togene skal etter planen gå i 2026.Nye Moss stasjon bygges slik at det i fremtiden blir mulig med fire avganger pr. time hver vei for både lokaltog og InterCity-tog, i tillegg til godstog. Reisetiden til Oslo blir ca. 30 minutter for de raskeste togene, og det nye dobbeltsporet inngår i utbyggingen av InterCity-strekningene på Østlandet.
Les hele NGIs områdestabilitetsrapport på Bane NOR