Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Lever opp til navnet sitt
    Aktuelt

    Lever opp til navnet sitt

    Av Ronny Setsåaugust 14, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Deler av veistrekningen riksvei 13 i Suldal, «Norges tredje verste vei», er så rasutsatt at det kan være for risikabelt å sikre den. Bare i sommer har det gått tre ras.

    Bildet viser en del av den rasutsatte veistrekningen sør for Sand i Suldal. Foto: Google Street View

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Veistrekket ble i 2018 kåret til Norges tredje verste vei av både en fagjury og NRKs publikum og har mange ras på samvittigheten. Bare i sommer er det registrert tre nye ras, skriver nrk.no.

    Det er riksvei 13 i Rødsliane i Suldal det er snakk om. Statens vegvesen har åpnet for trafikk etter det siste raset for en knapp uke siden, men ferske dronebilder gir grunn til fortsatt bekymring.

    – Det ligger fremdeles mye løs stein i skredbanen. I tillegg er det flere aktive løsneområder i fjellsiden, sier Simon Løvås, geolog i Statens vegvesen, til nrk.no.

    Vegvesenet vurderer om det er mulig å sette inn strakstiltak som for eksempel et fanggjerde. Paradoksalt nok kan dette bli for risikabelt for de som må jobbe i det rasfarlige området.

    Løvås sier videre til nrk.no at mer stein vil rase ned uten skredsikring på plass. Foreløpig er det ikke avklart hva som skal gjøres videre.

    NRK skriver videre i saken at kun noen timer etter intervjuet med Løvås, kunne Suldalsposten melde om mer stein som var kommet ned i veibanen.

    Veistrekket ligger inne i siste del av transportplanen, noe som innebærer rassikring og tunnel tidligst i 2024. Sp-politiker Geir Pollestad sier til nrk.no at de siste rasene viser at det haster med utbedringer.

    Det er mange faktorer som ligger til grunn for de hyppige rasene på veistrekningen. Løvås forklarer til nrk.no at bergoverflaten er forvitret, både kjemisk og mekanisk, og full av sprekker. Veien ligger svært utsatt til i bratte fjellsider. Andre faktorer er rotspreng (planterøtter som etablerer seg i sprekker og utvider dem), styrtregn og fryse- og tineprosesser.

    Seneste, men sannsynligvis ikke siste, registrerte ras langs veistrekningen. Foto: Statens vegvesen

    RELATERTE SAKER

    Et verktøy som har forandret verden

    august 22, 2025

    Platebevegelser ga massive jordskjelv

    juli 30, 2025

    Iverksetter overvåkning

    juli 15, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Sølv: Akersberget
    Sep 01, 2025

    Sølv: Akersberget

    Arktisk forskning for barn
    Aug 28, 2025

    Arktisk forskning for barn

    Et livsviktig verktøy
    Aug 26, 2025

    Et livsviktig verktøy

    Skredet i Tyrkia i 2024
    Aug 21, 2025

    Skredet i Tyrkia i 2024

    Anerkjennelse til norsk meteorittjeger
    Aug 19, 2025

    Anerkjennelse til norsk meteorittjeger

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.