Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » «Norges verste vei»
    Aktuelt

    «Norges verste vei»

    By Halfdan Carstensnovember 5, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Strekningen Bergen-Voss ble i fjor kåret til «Norges verste vei». De som har kjørt der forstår hvorfor.

    Det er november. De som fortsatt ikke har bladd om til årets nest siste måned i årets Geokalender, bør gjøre det nå. Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Smal og svingete er den, terrenget tillater ikke noe annet, og i tillegg er skredfaren konstant.

    Med loddrette fjellvegger, og vegen klistret inntil, uten noen buffersone for nedfall, er det lett å tenke seg at steinsprang, steinskred eller snøskred kan føre til en fatal hendelse.

    I perioden 2000-2015 ble det i Hordaland registrert hele 5000 skredhendelser, og det er nærmest et under at ingen har omkommet langs E16. Et annet aspekt er alle forsinkelsene som oppstår etter at skredmasser har skyllet over veien, og omkjøringer i dette veilandskapet er en stor utfordring. Derfor jobbes det nå med en endelig løsning. Den kan innebære at det meste av strekningen på E16 mellom Arna og Voss ender opp som tunnel. Men så langt er det bare strekningen Arna-Stanghelle det jobbes med. Det er ikke engang halvveis fra Bergen til Voss.

    Skredfaren på Vestlandet har sammenheng med topografi, klima og – selvsagt – berggrunnen. Fjellene er gjennomsatt av sprekker og svakhetssoner som gjør at store steinmasser lett kan løsne. Bildet viser steinsprangnett i den steile fjellsiden ved Dalseid.

    LES OGSÅ: «ER BERGENSERNE DUMME?»

    «Det er komplett uforståelig at bergenserne i så mange år har godtatt å leve med rasfaren langs innfartsåren fra Voss og Østlandet.»

    Usannsynlig flaks
    Steinskredet mellom Kluftafjelltunnelen og Hyvingtunnelen fra 2016. Legg merke til vogntoget som ligger til høyre for veien. Det gikk bra med sjåføren. Utrolig nok. Skredgropen strekker seg 400 meter bakover, og det er 270 meter vertikalt fra utløsningspunktet til veien. Fanggjerdet som har kommet opp i ettertid er sju meter høyt. Ingen hadde tenkt på at det kunne gå et skred her. Derfor var det ingen form for sikring.
    Foto. Harald Hauso, Statens vegvesen
    November 2019

    Related Posts

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen

    desember 12, 2025

    Vil tilrettelegge for mer dialog og kunnskapsdeling

    desember 10, 2025

    A wide-impact digital pioneer

    desember 4, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Formidlingspris til Jan Mangerud 
    Dec 19, 2025

    Formidlingspris til Jan Mangerud 

    Toktet i mål
    Dec 17, 2025

    Toktet i mål

    Rock-Eval, geokjemi og misforståelser
    Dec 16, 2025

    Rock-Eval, geokjemi og misforståelser

    Første kobber fra det norske dyphavet
    Dec 15, 2025

    Første kobber fra det norske dyphavet

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 12, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Subsurface noise, Issue 5, 2025
    Dec 19, 2025

    Subsurface noise, Issue 5, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks
    Dec 18, 2025

    Quantifying the hydrogen-generation potential of iron-bearing rocks

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy
    Dec 17, 2025

    Mitigation, precaution, and exclusion zones: Aligning science with policy

    Are the problems around the Gorgon CO<sub>2</sub> storage project proof that CCS does not work?
    Dec 17, 2025

    Are the problems around the Gorgon CO<sub>2</sub> storage project proof that CCS does not work?

    It’s time to introduce chromostratigraphy
    Dec 16, 2025

    It’s time to introduce chromostratigraphy

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.