I en uoffisiell kåring i regi av NRK ble E16 mellom Bergen og Voss kåret til «Norges verste vei». Årsaken var til dels de mange trafikkulykkene, men også den lange rekken steinsprang og -skred som har gått langs denne delen av europaveien siden den åpnet i 1990.
Ny E16 og Vossebanen (dobbeltspor) for den om lag 30 km lange strekningen Arna-Stanghelle har ligget inne i den nasjonale transportplanen siden 2017, men midlene har latt vente på seg.
Nå er det imidlertid grunn til å tro at byggestart kan finne sted i 2025.
Under en pressekonferanse ved Arna stasjon 11. september kom imidlertid finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) med en gladnyhet.
– Nå skal veien bygges, nå skal jernbanen bygges, og dette er et viktig nasjonalt prosjekt. Dette handler om å binde Norge sammen, uttalte Slagsvold Vedum ifølge nrk.no.
Helt konkret betyr dette at samferdselsdepartementet skal legge frem en proposisjon for Stortinget våren 2025. Ifølge Nygård blir dette et «point of no return» for prosjektet.
Om proposisjonen blir vedtatt, vil investeringene til prosjektet formelt være sikret. Utbyggingen er ventet å koste 40 milliarder kroner. Statens vegvesen og Bane NOR har allerede blitt tildelt midler til forberedende arbeider over statsbudsjettet i 2022, 2023 og 2024.
Ifølge Statens vegvesen er veien og banen skredutsatt, preget av lav standard og med tunneler som har stort behov for vedlikehold og oppgraderinger. De legger heller ikke skjul på at Arna-Stanghelle har vært åstedet mange trafikkulykker, der hovedproblemet har vært de mange alvorlige møteulykkene.
Strekningen er en viktig del av hovedkorridoren for transport mellom Oslo og Bergen, og prosjektet skal resultere i økt trafikksikkerhet, forutsigbar transport, økt kapasitet for gods på bane og redusert reisetid.
Norges største tunnelprosjekt
Dette er først og fremst et tunnelprosjekt. Norges største gjennom tidene sådan. Både vei og bane skal nesten utelukkende gå under jorden av hensyn til den vestlandske topografien.
Det er planlagt for 63 km hovedtunneler. I tillegg kommer 16 km rampetunneler og rømnings- og anleggstverrslag for totalt nesten 80 km. Det tilsvarer omtrent like mye tunnel (og bergrom) som ble drevet i hele landet i 2023. For E16 skal det drives tre tunneler. Jernbanen får to tunneler.
Det skal dessuten bygges to nye jernbanestasjoner, tre store broer og tre nye veikryss i tre korte soner i dagen.

Selv om prosjektet nå kan se ut til å bli politisk prioritert, må alle som benytter seg av dagens strekning likevel smøre seg godt med tålmodighet.
Statens vegvesen har opplyst at de regner med at det vil ta ca. seks måneder å lyse ut den første kontrakten for berg- og skredsikring av anleggsområdene og for driving av tre anleggstunneler etter at formell investeringsbeslutning er tatt i Stortinget. Denne kontrakten er essensiell for å sikre områdene langs traseen der anleggsarbeidene skal finne sted.
Med en forventet byggetid på om lag 12 – 14 år, kan prosjektet stå klart rundt 2038.
Kommunal- og distriktsdepartementet godkjente reguleringsplanen for Fellesprosjektet Arna-Stanghelle i 2022.