Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Skipstunnelen blir billigere
    Anlegg og infrastruktur

    Skipstunnelen blir billigere

    Av Press Releasejuni 26, 2019
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    I en ny rapport sannsynliggjør Kystverket at Stad skipstunnel kan bygges innenfor de rammene som det ble avsatt midler til i NTP.

    Med utgangspunkt i anbefalingene i KS2-rapporten har Kystverket identifisert reduksjonsmuligheter i prosjektet, og gjennomført undersøkelser for å redusere usikkerheten i prosjektet.

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Samferdselsdepartementetga  i desember i 2018 Kystverket bestilling på en nye gjennomgang av kostnader for Stad skipstunnel-prosjektet.

    Formålet var å få kostnaden ned til nivået som er avsatt i NTP 2018-2029.

    Konkret vil det si at Kystverket skulle synliggjøre at Stad skipstunnel kan bygges for 2,7 milliarder kroner (2016-kroner), som var kostnadsoverslaget Kystverket presenterte i sitt forprosjekt, skriver Kystverket i en pressemelding.

    Nå sier Kystverket at tunnelen kan bygges for 2,7 milliarder kroner. Det er 250 millioner kroner mindre i 2019-kroner enn tidligere anslag. Besparelsene er altså på ti prosent.

    – Vi har funnet nye, gode løsninger, som gir reduserte kostander. I tillegg har vi klart å ta ned usikkerheten på flere områder, og kan nå sannsynliggjør at prosjektet kan gjennomføres innenfor rammene som NTP gir, forteller prosjektleder Terje Andreassen i Kystverket.

    Han understreker at de nye løsningene ikke får noen innvirkning på verken dimensjon, funksjonalitet, kapasitet eller sikkerhet.

    Kystverket skriver at det i løpet av prosessen er kjerneboret langs tunellens lengdeprofil for mere presis kartlegging av fjellkvalitetengjort justeringer og nye vurderinger på følgende områder, og at det er gjort nye geotekniske vurderinger og datasimulering av fjellsikringsbehovet

    Hvis man velger å gjennomføre alle kostnadsreduksjonene er ny styringsramme beregnet til 2 677 millioner kroner. Til sammenligning utgjør en prisjustert NTP-ramme 2 953 millioner kroner.

    Samferdselsdepartementet skal nå gå gjennom rapporten fra Kystverket.

    RELATERTE SAKER

    Grønn omstilling med en fot i bakken

    juni 17, 2025

    Satellitter gir tidlig varsling om setninger

    juni 12, 2025

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Svalbard vokste i 2024
    Jun 18, 2025

    Svalbard vokste i 2024

    Livsfarlige innsjøer
    Jun 17, 2025

    Livsfarlige innsjøer

    Energiløsningen ligger under føttene våre
    Jun 13, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    Da Drammen eksploderte
    Jun 11, 2025

    Da Drammen eksploderte

    Geoskravl 20: Sjeldne jordarter, patruljer og kryolitt
    Jun 11, 2025

    Geoskravl 20: Sjeldne jordarter, patruljer og kryolitt

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.