Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    You are at:Home » Rehabilitering av tunneler
    Anlegg og infrastruktur

    Rehabilitering av tunneler

    By Guest Authorjuni 16, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Stadig flere tunneler i Norge har kommet i en fase der de krever forholdsvis store vedlikeholds- og rehabiliteringsarbeider. NFF bidrar til tettere samarbeid mellom relevante aktører.
    Anleggsbransjen kan nyttiggjøre seg den geofaglige kompetansen som kanskje blir frigjort hvis behovet for oljegeologer og oljeingeniører blir mindre.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    En tunnel eller et bergrom har en veldig lang levetid. I de fleste tilfeller starter det med en forholdsvis lang planleggingsfase.

    Noen av tunnelene vi har, har vært gjennom en planleggingsfase på opptil flere tiår. Så kommer det en forholdsvis kort og hektisk utbyggingsfase på alt fra tre til ti år. Deretter blir ferdig tunnel overlevert drift- og vedlikeholdsavdelingene, som får ansvaret for tunnelen for resten av levetiden.

    Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) har en ambisjon om å bli et tydeligere nettverk også for drifts- og vedlikeholdsfasen.

    Vi har startet et samarbeid med Norwegian Tunnel Safety Cluster (NTSC), som er en klynge av bedrifter som per i dag har hatt mest fokus på denne fasen. De jobber på en litt annen måte i denne klyngen, enn det vi gjør i NFF, men vi håper og tror at et samarbeid kan gi begge organisasjonene merverdi.

    I februar gjennomførte vi en temakveld sammen med tunnelforeningen i Nederland om rehabilitering av tunneler. De har som oss i Norge, en rekke tunneler som har kommet i den fasen hvor det er behov for forholdsvis store vedlikeholds- og utbedringsarbeider. Dette gir andre typer utfordringer enn de vi har hatt tidligere.

    Oppgavene som skal gjennomføres, har både tekniske, sikkerhetsmessige og ikke minst logistiske aspekt som må løses for at omgivelsene skal få færrest mulig ulemper under rehabiliteringen, samt for at tunnelene skal få den ønskede standarden som kreves etter rehabiliteringen.

    Samarbeidet mellom dem som har ansvaret for de ulike fasene i en tunnels levetid, har blitt veldig mye bedre enn det var tidligere. En lærer stadig nye måter å utføre arbeidet på i prosjekterings- og utbyggingsfasen, som gjør det mer praktisk når man kommer til drift og vedlikeholdsfasen.

    I flere av utbyggingsprosjektene har de hatt med seg dedikerte drifts- og vedlikeholdsfolk. Dette for å kunne identifisere mulige driftsutfordringer på et tidlig tidspunkt, slik at det kan justeres i utbyggingsfasen. Det er også med på at drifts- og vedlikeholdsfolket får kjennskap til hvordan det er gjennomført i den spesifikke tunnelen i god tid før den skal overtas.

    På den måten har overgangen fra utbygging til drift- og vedlikehold gradvis blitt bedre. Det samles også erfaringer fra driftsfasen fra flere tunneler, som blir gitt som innspill til prosjektering og utbygging av nye tunneler, og danner grunnlag for beste praksis på generell basis.

    Det gjennomføres omfattende testing av alle tekniske anlegg før prosjektet overleveres, og det har etter hvert blitt bedre system for overlevering av teknisk dokumentasjon.

    Samtidig med denne utviklingen, så har fokuset på bærekraftige løsninger økt. Det utarbeides oversikter over et prosjekts karbonfotavtrykk, for eksempel, og også her har de hele tunnelens levetid å ta hensyn til. Dette vil fremtvinge ytterligere samarbeid gjennom alle prosjektets faser.

    NFF ønsker å bidra til dette samarbeidet, og vi tar gjerne imot innspill fra våre medlemmer og andre tunnelfolk, om tema til konferanser, håndbøker eller tekniske rapporter. Bruk oss som den kunnskapsarenaen vi ønsker å være.

    TONE NAKSTAD

    Generalsekretær

    Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk

    Related Posts

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025

    Trolig et resultat av menneskelig aktivitet

    september 1, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt
    Oct 03, 2025

    At olje tåler høye temperaturer, er gammelt nytt

    Fjell som glir på skjulte glidesoner
    Oct 01, 2025

    Fjell som glir på skjulte glidesoner

    Havnivåstigning rammer ulikt
    Sep 29, 2025

    Havnivåstigning rammer ulikt

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.