– Vi jobber med flere parallelle spor i all vår virksomhet for på sikt å fase ut dieseldrevne motorer. Vi tester kapasiteten til batteri og elektriske maskiner og kjøretøy, og hvordan fjernstyrte maskiner fungerer sammenlignet med manuelt drevne. Beslutningene vi tar angående maskinvalg vil bidra til høyere produktivitet, men hovedsakelig til en mer bærekraftig gruve og et tryggere arbeidsmiljø, sier Anita Oraha Wardi, prosjektleder for autonome, smarte og karbondioksidfrie maskiner i LKAB, i en melding.
Ifølge LKAB er det mange fordeler med batteri og elektrisk drevne maskiner og utstyr. Null karbondioksidutslipp er bra for klimaet, gir bedre luftkvalitet i gruven og støtter LKABs mål om karbondioksidfrie prosesser og produkter. I tillegg er batteridrevne kjøretøy mer stillegående.

Nye krav til infrastruktur
Batterielektriske maskiner og kjøretøy stiller også helt nye krav til underjordisk infrastruktur. I testgruven Konsuln i Kiruna er det blant annet gjort plass til ladestasjoner, og det er opparbeidet arealer hvor en kran skal skifte batterier på maskinene.
LKAB opplyser at selskapet er i en prosess for å lære seg hvordan batteridrevne maskiner fungerer. Sikkerhetsaspektet skal ha høyeste prioritet, og derfor blir maskiner og utstyr testet over bakken før de tas i bruk i testgruven Konsuln.
Det er ikke bare LKAB det er nytt med batterielektriske maskiner. Det er også første gang Epiroc har en underjordisk batterielektrisk maskin i Sverige. Maskinleverandøren opplyser at prosjektet fungerer veldig bra, og at alle er positive til overgangen fra dieseldrevne til batterielektriske maskiner.
Epiroc leverte den første batterielektriske maskinen til LKAB tidligere i år, en Epiroc Minetruck MT42-Battery. Tilsvarende maskin skal også leveres i løpet av første kvartal neste år, sammen med den batterielektriske lastemaskinen Scooptram ST14-Battery.