Vi leser stadig vekk om ras og steinsprang som rammer norske veier. Veiene på Vestlandet er spesielt utsatt. 19. juli i år raste om lag 1 000 kubikk med steinmasser ned på veibanen på riksveg 13 i Oaldskor nord for Odda i Ullensvang kommune. I etterkant skal to mindre ras ha gått samme sted.
– Jeg mener vi har en løsning for Hardanger. Vårt konsept er beregnet på rask respons og rask installasjon, uttaler Knut Pedersen, styreleder i det nyetablerte selskapet RoadCap, til Hardanger Folkeblad (+).
RoadCaps løsning er en foldbar, ekspanderende, midlertidig tunnel som har stor styrke og som kan installeres på så lite som to timer. Modulene kan fungere som en forlengelse av tunneler eller for å sikre hele strekninger.
Geo365.no: En enkel og smart løsning
Vestland fylkeskommune bevilget i 2021 drøyt 46 millioner kroner til rassikringsprosjekter med RoadCap, og løsningen skal settes opp i den rasutsatte nordre tunnelmunningen av fylkesveg 49 i år.
Geo365.no: Gjennomslag for RoadCap
Pedersen forklarer til avisa at et vanlig betongoverbygg har en bruddstyrke på 650 kJ, noe som tilsvarer et 650 kilos dropp fra 100 meter i fritt fall. RoadCap har fått godkjent sine konstruksjoner for 5 000 kJ, men de kan også bygge for 10 000 kJ.

Pedersen og RoadCap ser for seg at hele den rasutsatte strekningen ved Oaldskor kan sikres med modulene. Men det krever dialog.
– Det er viktig at noen kaller oss inn til en diskusjon. Noen må ta ballen. Vi i RoadCap AS er klar, sier styrelederen.
Han er imidlertid klar på at den ultimate løsningen vil være en fjelltunnel som binder sammen de eksisterende Oksla- og Stanatunnelene, men at det vil ta år før det kan komme på plass. Med tre ras på rappen må det tas grep nå.
– Da er det jo en krisesituasjon og man må iverksette strakstiltak. Til sammenlikning er det bevilget penger til ny tunnel for å sikre riksveg 13 ved Lovraeide (i Rogaland). Det tar fem år før den ser dagens lys. Hva skal man gjøre i mellomtiden med skolebarn og andre trafikanter, spør Pedersen retorisk.
Hardanger Folkeblad har kontaktet Statens vegvesen for respons. De er avventende, men synes det er bra at det kommer nye ideer og løsninger.
For Oaldskor har imidlertid Statens vegvesen allerede planlagt og bestilt rassikring. Ifølge Hardanger Folkeblad vil det være snakk om en form for forsterket fanggjerde.