Det fortalte Torbjørn Tveit Bakketun fra JV Skanska Strabag og Hans-Egil Larsen fra Jernbaneverket på TBM-konferansen i Bergen i går.
– Vi ligger på rundt 1-1,5 meter i timen, 15 meter dagen og rundt 90 meter på uken, sier Larsen i Jernbaneverket.
TBM-maskinen Ulrikke har oppnådd 151 meter driving på den beste uken så langt. Maskinen som benyttes er en Herrenknecht-maskin med 9,3 meters borehode (62 kuttere, 19 tommer, 223 tonn). Selve maskinen veien ca. 1800 tonn med bakriggen. Tunnelen er den første som drives av TBM i Norge.
Arrangøren av konferansen, Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) håper at jernbanetunnelen får gjennomslag i Bergen sentrum samtidig som neste års konferanse «World Tunnel Congresss» går av stabelen i Bergen (9.-15. juni). Hvis fremdriften fortsetter i dette tempoet er det mulig. NFF er arrangør av konferenansen.
Les hele saken på at.no
![window.adn = window.adn || {};
adn.calls = adn.calls || [];
adn.calls.push(function() {
adn.request({
network: "2cddc6",
adUnits: [{
auId: "2e0bfb",
auW: 1230,
auH: 480
}]
});
});
Ulriken-TBM foran skjema](https://geo365.no/wp-content/uploads/2016/05/Tunnelboremaskin_Jernbaneverket-650x433.png)