Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Vestlendingene er ikke dumme
    Anlegg og infrastruktur

    Vestlendingene er ikke dumme

    By Ronny Setsåseptember 4, 2023
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Resultatene fra en spørreundersøkelse levner ingen tvil – å komme frem i live er viktigere enn å komme frem raskt.
    DCIM100MEDIADJI_0035.JPG

    I juni 2016 gikk et stort steinskred ved Hyvingstunnelen mellom Dale og Voss. Legg merke til det hvite vogntoget midt i bildet. Foto: Harald Huso

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Da Norstat gjennomførte en spørreundersøkelse på vegne av NRK, svarte vestlendingene klart og tydelig hvilket samferdselsprosjekt som er viktigst for dem.

    70 prosent av de spurte ville ha ny/utbedret vei på E16 mellom Bergen og Voss. Kun elleve prosent rangerte fergefri vei mellom Stord og Os (Hordfast), en del av prosjektet Ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen, øverst.

    Den førstnevnte strekningen ble i en uoffisiell kåring i regi av NRK i 2018 kåret til «Norges verste vei». Årsaken var til dels de mange trafikkulykkene som har forekommet der, men også grunnet den lange rekken steinsprang og -skred som har gått langs denne delen av europaveien siden den åpnet i 1990.

    «Det er komplett uforståelig at bergenserne i så mange år har godtatt å leve med rasfaren langs innfartsåren fra Voss og Østlandet.»

    geo365.no: Er bergenserne dumme?

    Begge prosjektene er omfattende. I mai 2023 ble prislappen for Hordfast oppjustert til nærmere 46 milliarder kroner. Ny E16 mellom Arna og Stanghelle er anslått å koste ca. 30 milliarder kroner.

    – Dette er et tydelig signal til Storting og regjering om å levere på E16. For Vestland Ap er ny veg og bane mellom Bergen og Voss det viktigste. Det handler om liv og helse, sier Stian Davies, fylkesordførerkandidat for Ap i Vestland til nrk.no og legger til at det i hans kretser er motstand mot Hordfasts nåværende trasévalg.

    Liv Kari Eskeland (H) mener på sin side at det er rom for å bygge begge prosjektene, blant annet i lys av at innsparingene fra en eventuell fergeavvikling kan gå til utbygging av Hordfast.

    Det foreligger planer om ny E16 og jernbane gjennom Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, og Statens vegvesen driver forberedende arbeider slik at byggestart kan skje i 2024. Men det er ikke gitt at det vil skje. Våren 2023 meldte Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet at prosjektet ikke ble prioritert i innspillene til Nasjonal Transportplan som følge av «strammere rammer». Og dette prosjektet dekker altså kun halvparten av  strekningen Bergen-Voss.

    Søndag 3. september meldte nrk.no at regjeringen setter av 300 millioner kroner i statsbudsjettet for 2024 for å forbedre prosjektet slik at det kan gjøres klart til oppstart.

    Ny NTP for perioden 2025-2036 skal til politisk behandling våren 2024. Tålmodighet må fortsatt til. Men vestlendingene har talt – liv må prioriteres over kortere reisetid.

    Related Posts

    Nytt materiale i europaveiene

    oktober 14, 2025

    Halvveis der for Nord-Norges største veiprosjekt

    september 30, 2025

    Energiløsningen ligger under føttene våre

    september 10, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Slik så Norge ut i ordovicium
    Oct 16, 2025

    Slik så Norge ut i ordovicium

    Seabed Minerals 2026: Call for papers
    Oct 15, 2025

    Seabed Minerals 2026: Call for papers

    Hele Arktis og litt til
    Oct 13, 2025

    Hele Arktis og litt til

    Gull: Eidsvoll
    Oct 08, 2025

    Gull: Eidsvoll

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»
    Oct 07, 2025

    «Under militærstøvlene til Kompani Lauritzen skjer det noe grønt og spennende»

    The tech powering the future of geothermal energy
    Oct 16, 2025

    The tech powering the future of geothermal energy

    Open for business, again
    Oct 16, 2025

    Open for business, again

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste
    Oct 15, 2025

    Using horizontal drilling technology to permanently store radioactive waste

    The New Gas Consortium: Angola’s first non-associated gas project
    Oct 14, 2025

    The New Gas Consortium: Angola’s first non-associated gas project

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?
    Oct 13, 2025

    Why target the surface synclines in the flat foreland of a fold-and-thrust belt?

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.