Da Norstat gjennomførte en spørreundersøkelse på vegne av NRK, svarte vestlendingene klart og tydelig hvilket samferdselsprosjekt som er viktigst for dem.
70 prosent av de spurte ville ha ny/utbedret vei på E16 mellom Bergen og Voss. Kun elleve prosent rangerte fergefri vei mellom Stord og Os (Hordfast), en del av prosjektet Ferjefri E39 mellom Stavanger og Bergen, øverst.
Den førstnevnte strekningen ble i en uoffisiell kåring i regi av NRK i 2018 kåret til «Norges verste vei». Årsaken var til dels de mange trafikkulykkene som har forekommet der, men også grunnet den lange rekken steinsprang og -skred som har gått langs denne delen av europaveien siden den åpnet i 1990.
«Det er komplett uforståelig at bergenserne i så mange år har godtatt å leve med rasfaren langs innfartsåren fra Voss og Østlandet.»
geo365.no: Er bergenserne dumme?
Begge prosjektene er omfattende. I mai 2023 ble prislappen for Hordfast oppjustert til nærmere 46 milliarder kroner. Ny E16 mellom Arna og Stanghelle er anslått å koste ca. 30 milliarder kroner.
– Dette er et tydelig signal til Storting og regjering om å levere på E16. For Vestland Ap er ny veg og bane mellom Bergen og Voss det viktigste. Det handler om liv og helse, sier Stian Davies, fylkesordførerkandidat for Ap i Vestland til nrk.no og legger til at det i hans kretser er motstand mot Hordfasts nåværende trasévalg.
Liv Kari Eskeland (H) mener på sin side at det er rom for å bygge begge prosjektene, blant annet i lys av at innsparingene fra en eventuell fergeavvikling kan gå til utbygging av Hordfast.
Det foreligger planer om ny E16 og jernbane gjennom Fellesprosjektet Arna-Stanghelle, og Statens vegvesen driver forberedende arbeider slik at byggestart kan skje i 2024. Men det er ikke gitt at det vil skje. Våren 2023 meldte Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet at prosjektet ikke ble prioritert i innspillene til Nasjonal Transportplan som følge av «strammere rammer». Og dette prosjektet dekker altså kun halvparten av strekningen Bergen-Voss.
Søndag 3. september meldte nrk.no at regjeringen setter av 300 millioner kroner i statsbudsjettet for 2024 for å forbedre prosjektet slik at det kan gjøres klart til oppstart.
Ny NTP for perioden 2025-2036 skal til politisk behandling våren 2024. Tålmodighet må fortsatt til. Men vestlendingene har talt – liv må prioriteres over kortere reisetid.