Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Vestlendingene tar til vettet
    Anlegg og infrastruktur

    Vestlendingene tar til vettet

    Av Halfdan Carstensapril 30, 2020
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Nå vil Vestland fylke prioritere sikkerhet framfor forkortet reisetid. Det må det da være mening i.
    Rogfast blir verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 26,7 kilometer. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet. Foto: Statens vegvesen/Vianova

    Rogfast kan bil verdens lengste undersjøiske vegtunnel med sine 26,7 kilometer. Illustrasjonen viser et tverrsnitt av hvordan tunnelen vil gå under havet. Foto: Statens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Vestland fylke nedproriterer Hordfast. Dette går fram av innstillingen til hvordan Vestland fylke ønsker at de store veiprosjektene skal bli prioritert i Nasjonal transportplan, og der er ikke E39 Hordfast nevnt, skriver nrk.no.

    Et flertall på ti i fylkesutvalget stemte torsdag formiddag for et forslag som innebærer at E16/jernbane Voss-Arna er det viktigste samferdselsprosjektet i Vestland fylke de neste tolv årene, i følge NRK.

    Det er det fornuft i. Det må da være viktigere å redde liv langs en svært trafikkert og rasutsatt veistrekning enn å forkorte reisetiden et annet sted.

    Hordfast: E39 Stord–Os er et av delprosjektene under E39 Stavanger–Bergen. Strekningen skal i framtiden gjennom en stor oppgradering og bli ferjefri. I Nasjonal transportplan (NTP) for 2018–2029 vedtok Stortinget et langsiktig mål om en utberdret og ferjefri E39 som gjør strekningen kortere og reduserer reisetiden.

    I fjor stilte vi spørsmålet om «bergenserne er dumme», blant annet med bakgrunn i følgende resonnement: «Tusenvis av vestlendinger lever med skredfaren hver eneste dag. I slutten av august [2019] skjedde det uunngåelige igjen. Langs E16 mellom Bergen og Voss gikk to store ras om lag to kilometer fra hverandre. Uværet den natten ble en ny påminnelse om at denne smale og svingete Europaveien som klistrer seg inntil fjellsidene ikke holder en standard som bilistene fortjener og bompengene tilsier (GEO 01/2019: “Veien er langt fra trygg”; geo365.no: «Nytt skred langs rasfarlig vei«).

    Rogfast utsatt – igjen

    Samtidig blir verdens lengste og dypeste undersjøiske veiprosjekt, Rogfast, utsatt nok en gang, iht. nrk.no. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) skal gå gjennom hele Rogfast på nytt, og så sende saken tilbake til Stortinget for ny behandling, etter at at den totale kostnadsrammen på 18,6 milliarder kroner trolig sprekker med over 6 milliarder (geo365.no: «Rogfast på vent«).

    Rogfast: Prosjektet E39 Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden nord for Stavanger med undersjøisk tunnel. Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter.

     

    RELATERTE SAKER

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025

    Avdekker Oslos seismiske risiko

    juni 3, 2025

    Nær startskudd for Norges største tunnelprosjekt

    mai 20, 2025
    Vis 1 kommentar(er)

    1 kommentar

    1. Svein D Fredriksen on mai 4, 2020 10:32

      1 mrd/km er sykt mye penger. Her bør NAF komme på banen. Pengene burde prioriteres til veisikring på vestlandet og i nord. 

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.