– Massene skal fraktes sjøveien og vil spare veinett og miljø for enorme belastninger, uttaler Stig Skarbø, konsernsjef i Stange Gruppen AS.
I en melding fra selskapet påpeker Skarbø at det er viktig for selskapet å utnytte ressursene best mulig slik at produktene kan være en del av et langt kretsløp, og at minst mulig skal ende opp som avfall.
Svelviksand AS på Verket i Hurum i Asker kommune, er et selskap i konsernet Stange Gruppen AS. Konsernet har virksomheter innen masseuttak, industri, handel og eiendom, og omsetter årlig for rundt 350 millioner kroner.

– Stange Gruppen har alltid hatt fokus på å finne bruksområder for produkter som ellers ville gått til spille. Sand og stein fra Verket er en ikke fornybar samfunnsviktig ressurs som er godt egnet til betong, og ombruk og fordeling av overskuddsmasser vil forlenge levetiden for denne viktige næringsvirksomheten på Verket. Verkets beliggenhet er også svært gunstig i forhold til levering av råvarer til byggeaktiviteten rundt Oslofjorden ved bruk av miljøvennlig sjøtransport, og ligger derfor også perfekt til for å ta i mot rene overskuddsmasser fra det samme området. 100 års drift har fristilt enorme egnede arealer, påpeker Skarbø.
Sparer miljøet
Det blir stadig færre arealer som kan benyttes til ressursforvaltning i Asker-, Bærum- og Oslo-området, og utbyggerne mangler areal til å gjenbruke de store mengdene overskuddsmasse i forbindelse med store bygge- og samferdselsprosjektene ved Oslofjorden.
Blant de forstående store prosjektene i regionen er E18 Vestkorridoren, Ringeriksbanen og E16, E16 Bjørum-Skaret, ny vannforsyning Oslo, Asker og Bærum vannverk og Fornebubanen. I tillegg kommer planlagte storutbygginger som Oslofjordtunnelen byggetrinn 2 og riksvei 23 Spikkestad-Lier.

– Det betyr at bare de pågående prosjektene vil kunne medføre rundt 25 millioner kubikk med masse og minst to millioner lastebil-turer på veiene våre samt enorme miljøbelastninger, sier Skarbø.
I forbindelse med rulleringen av kommuneplanene i fjor høst så sendte Stange Gruppen inn forslag til Asker kommune om en ny kai i Dramstadbukta. Dette for å kunne frakte massene inn og ut sjøveien. Det kan også være aktuelt med en midlertidig lekter som kai-løsning som vil fjernes når bruksperioden er over.
Selskapet opplyser at en ny kai, eller lekter, i Dramstadbukta vil bety at dagens utskipningsanlegg kan fjernes, og at dette området på sørsiden av Verket kan frigjøres til for eksempel friluftformål.

Fra vei til sjø
Konsernsjef Stig Skarbø legger til at planene også er helt i tråd med myndighetenes strategi for økt nærskipsfart der man skal flytte betydelig mengder tungtransport fra vei over på sjø.
– I tillegg sammenfaller forslaget med strategien i Viken og Asker kommunes egen masseforvaltningsplan der de ønsker å legge til rette for å ivareta eksisterende råstoffkilder for fremtiden, påpeker Skarbø.
Ifølge selskapet får prosjektet sterk støtte fra blant andre Bærum Ressursbank, Oslo Havn og flere av de største massetransportørene i regionen.
Svelviksand AS
Svelviksand har i over 100 år vært en betydelig leverandør av sand- og singelprodukter til asfalt- og betongindustrien, og det er benyttet råvarer fra Svelviksand i betongen til de fleste bygg og anlegg i Oslo-området.
Svelviksand selger årlig ca. 800 000 tonn sand og singel, og uttaket på Verket er et av landets største.
Hurumlandet
Berggrunnen i Hurum består av Oslofeltets permiske magmabergarter i størstedelen av den tidligere kommunen, hovedsakelig drammensgranitt. Det går en stripe grunnfjellsgneis i øst langs Oslofjorden, og en stripe kambrosilur langs kysten i sørvest. Landet hever seg nokså bratt fra sjøen til 150 meter over havet, og nesten 75 prosent av arealet ligger mellom 150 og 300 meter over havet.
Tvers over Hurumlandet, mellom Drammensfjorden og Oslofjorden, ligger restene av en stor endemorene som ble dannet etter siste istid. Morenen stenger nesten Drammensfjorden ved Svelvik/Verket (Svelvikmorenen) og er fremtredende ved Oslofjorden i Storsand vis-à-vis Drøbak. Endemorenen har demt opp Sandungen i innlandet. Kilde: snl.no