Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Ny logo – med referanse til fortiden
    Bergindustri

    Ny logo – med referanse til fortiden

    Av Halfdan Carstensfebruar 10, 2015
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    NGU hedrer en av sine mest markante direktører ved å ta i bruk en variant av den logoen Hans Reusch innførte for 124 år siden.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    «Med hammer og fjærpenn i sin nye logo skal Norges geologiske undersøkelse møte fremtiden med høye faglige ambisjoner.»

    Det er Morten Smelror, adm. direktør ved Norges geologiske undersøkelse, som skriver dette i et blogginnlegg på geoforskning.no.

    Norges geologiske undersøkelse (NGU) har innledet det nye året med å skifte logo og grafisk profil. Den ærverdige (og ikke lenger så mye brukte) geologhammeren og (den enda mindre brukte) fjærpennen er nå tilbake som bærende symboler.

    Disse to symbolene vitner ikke om at institusjonen har flyttet seg inn i den digitale tidsalderen. Den har ikke fulgt dot.com-bølgen i sin nye visuelle profil. De forteller i stedet at NGU er en tradisjonsrik institusjon med røtter langt tilbake i tid. NGU ble somkjent grunnlagt i 1858 som den nest eldste geologiske undersøkelsen i Europa – og en av de eldste i verden forøvrig.

    – Når vi nå skal møte framtiden med høye faglige ambisjoner, finner vi det riktig og naturlig å ta med oss en referanse til en lang og stolt fortid gjennom å hente tilbake hammeren og fjærpennen i NGUs logo, sier Smelror.

    NGU er mer enn 150 år gammel, og få institusjoner her i landet kan vise til en like lang og tradisjonsrik historie. Men det var først etter at Hans Henrik Reusch 30 år etter stiftelsen overtok som leder at institusjonen fikk sitt eget emblem.

    Smelror forteller at NGU i 1891 startet sin egen publikasjonsserie, og på omslaget finner vi for første gang NGUs emblem, ett skjold med korslagt hammer og fjærpenn. Det er tegnet av hans kone Helga som var malerinne. Ulike varianter av dette emblemet ble brukt som NGUs logo fram til 1996, da det ble erstattet med den stiliserte jordkloden.

    Hans Reusch (1852-1922) er for øvrig ingen hvem som helt i norsk geologis historie. Han grunnla i 1877 tidsskriftet Naturen og tok i 1889 initiativet til opprettelsen av Norsk geografisk selskap. Han var også den sentrale stifteren av Norsk Geologisk Forening i 1905, og samme år tok han initiativet til opprettelsen av Norsk Geologisk Tidsskrift (som senere har blitt omdøpt til Norwegian Journal of Geology). Reusch var NGUs andre direktør, han tiltrådte i 1888 (etter Theodor Kierulf) og beholdt stillingen i 33 (!) år, helt frem til 1921.

    NGU har tatt et modig steg med å gå fra en «moderne» logo til en «gammeldags» logo. Det vitner om at vår egen geologiske undersøkelse har nok selvtillit til å vektlegge solide tradisjoner framfor å være opptatt av å framstå som «hipp».

    NGUs direktør benytter denne anledningen til litt selvskryt.

    – NGU var tidlig ute med å etablere digitale tjenester gjennom internett, og institusjonen har vært en pådriver innen nasjonalt og europeisk samarbeid innen standardisering og utvikling av geologiske kartdatabaser.

    www.ngu.no ble i 2010 derfor honorert med seks av seks mulige stjerner i den årlige offentlige kvalitetsvurdering av norske nettsteder. Men nå er det tid for endringer. Nye nettsider med “responsive design” er lansert.

    – Tradisjoner og ambisjoner går hånd i hånd. NGU arbeider kontinuerlig med å øke tilgjengeligheten for sine brukere gjennom å ta i bruk ny teknologi og være aktiv på sosiale medier. Tilbakeføringen til «gammeldags» logo skjer i forbindelse med at NGU oppgraderer sin internettportal til «mobile first» – med internettsider som først og fremst er tilpasset mobile plattformer.

    – Samtidig endrer vi den grafiske profilen til et retro formspråk som matcher den revitaliserte logoen. En profil som i dagens retro-bølge framstår som helt tidsriktig og moderne, avslutter Morten Smelror.

    Her kan du selv vurdere om du liker den nye profilen og de nye nettsidene: www.ngu.no. Sjekk gjerne også mobilen og nettbrettet. Sidene skal fungere der også.

    RELATERTE SAKER

    Platina: Karenhaugen

    juni 2, 2025

    Mektig populært sølv

    mai 28, 2025

    Av hensyn til sikkerhetspolitikk

    mai 16, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.