Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login ABONNÉR PÅ NYHETSBREV
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    • Download Media Guide
    Geo365
    You are at:Home » Nye rekorder settes
    Anlegg og infrastruktur

    Nye rekorder settes

    By Ronny Setsåfebruar 1, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Norges lengste jernbane- og veitunneler Romeriksporten og Lærdalstunnelen vil snart se seg slått av tre prosjekter som er under utbygging eller planlegging.

    Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Bildet over: Med lengde på hele 24 509 meter er Lærdalstunnelen verdens lengste veitunnel. Anleggsarbeidet startet i mars 1995, og tunnelen ble åpnet for trafikk i 2000. Tunnelen har tre store fjellhaller med diameter på 28 meter. Spesiell belysning i disse skaper en mer positiv opplevelse for bilistene, og gjør at trafikantene føler at kjøreturen ikke blir monoton.

    Ifølge Norsk forening for fjellsprengningsteknikk ble det i 2021 tatt ut nærmere 4,2 millioner faste kubikkmeter fra norske tunneler og bergrom. Det inkluderer i hovedsak prosjekter knyttet til vei og jernbane, men også vannforsyning og kraft- og lagringshaller.

    I det store bildet viser statistikken at volumet av masseuttak har vært nokså konstant de siste tiårene (toppåret var 2017 med åtte millioner m3).

    På 1970- og deler av 1980-tallet var vannkrafttunneler den store driveren. Siden midten av 1980-tallet og frem til i dag har mesteparten av uttaket vært knyttet til jernbane- og veitunneler.

    Blant prosjektene som har bidratt til det, finner vi Norges lengste jernbanetunnel Romeriksporten (14,6 km, åpnet 1999) og Norges lengste veitunnel Lærdalstunnelen (24,5 km, åpnet 2000).

    Disse to tunnelene får nå imidlertid konkurranse av tre prosjekter som er under utbygging eller planlegging.

    Den kommende Boknafjordtunnelen, som utgjør en del av E39 Rogfast, vil bli den lengste veitunnelen med sine planlagte 26,7 km som gir fergefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Haugalandet. Den blir dessuten den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden. Planlagt åpning er 2031.

    På jernbanefronten vil Blixtunnelen, som tilhører Follobanen mellom Oslo og Ski, bli landets lengste (og lengste i Norden) med sine 19,5 km. Ifølge Bane NOR forventes det at strekningen åpner for trafikk på tampen av året.

    Blixtunnelen vil kun kunne skilte med å være Norges lengste togtunnel i noen få år. Den planlagte tunnelen mellom Sundvollen og Sandvika (Jong), som utgjør en del av Ringeriksbanen, vil nemlig bli hele 23 km lang. Bane NOR anslår åpning av banen i 2028 eller 2029.

    I en artikkel i GEO 2022 har vi satt oss ned med tunnel- og undergrunnsekspert Eivind Grøv (SINTEF og NTNU) for å få vite mer om hvordan forskning, innovasjon og teknologiutvikling har bidratt til å gjøre norske tunneler bedre og sikrere med mindre overskuddsmasser og lavere klimagassutslipp.

    Grøv forteller også hva han mener må gjøres for å bedre tunnelbransjen ytterligere. Stikkordene er elektrifisering og digitalisering.

    Tidsskriftet blir distribuert til medlemmer av Norsk Geologisk Forening, Norsk Bergmekanikkgruppe, Norsk Bergforening og tidligere abonnenter. I tillegg blir det utdelt på alle våre konferanser og arrangementer vi er tilstede på.

    Bestill ditt eksemplar av GEO 2022 her

    Related Posts

    Færre stengte veier med skredtårn

    desember 9, 2025

    Skipstunnelen fortsatt i spill

    oktober 28, 2025

    Noe mangler i betongen ved Skøyen stasjon

    oktober 23, 2025
    Add A Comment

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 
    Dec 12, 2025

    Kommer: GEO 2026 og Geokalenderen 

    Samler seismikk nord for Svalbard
    Dec 12, 2025

    Samler seismikk nord for Svalbard

    Gull: Etiopia
    Dec 08, 2025

    Gull: Etiopia

    Tre år med dypdykk – hva har vi lært?
    Dec 03, 2025

    Tre år med dypdykk – hva har vi lært?

    Fant ukjent oppkomme av gass
    Nov 27, 2025

    Fant ukjent oppkomme av gass

    The Gambia’s offshore acreage is hot again
    Dec 12, 2025

    The Gambia’s offshore acreage is hot again

    “FWI has changed the game”
    Dec 11, 2025

    “FWI has changed the game”

    A “monumental deposit” or an attempt to revive coal-seam gas exploitation?
    Dec 10, 2025

    A “monumental deposit” or an attempt to revive coal-seam gas exploitation?

    Leading the wave: Environmental impact assessment for offshore geophysical operations
    Dec 10, 2025

    Leading the wave: Environmental impact assessment for offshore geophysical operations

    Proper sampling of near-surface geologic complexity illuminates tight oil reservoirs in the Permian Basin
    Dec 09, 2025

    Proper sampling of near-surface geologic complexity illuminates tight oil reservoirs in the Permian Basin

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.