Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Sikrere drift med selvkjørende maskinpark
    Bergindustri

    Sikrere drift med selvkjørende maskinpark

    Av Ronny Setsåjuni 20, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Ettermontering av utstyr kan gjøre alle store kjøretøy i bergbransjen autonome. Det norske teknologileverandørselskapet Steer lover kundene sikrere og mer effektiv drift.

    Bildet viser en autonom truck ved Eikefet steinbrudd. Foto: Steer AS

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Ved første øyekast ser driften i steinbruddet ut til å gå sin vante gang. Lasterne fyller steinmassen opp i tipptruckene, og tipptruckene kjører langs grusveien bort til området der massene skal mellomlagres.

    Men én viktig detalj viser at driften i steinbruddet skiller seg drastisk fra andre bergindustrivirksomheter. Truckene er selvkjørende. Og alle maskinene har en halvannen meter høy antenne som kan minne litt om et metallisk juletre på panseret.

    Kjøretøyene er selvgående, eller autonome. De kjører langs forhåndsprogrammerte ruter i steinbruddet og laster på og av ved forhåndsdefinerte punkter. Alle maskinene kan kontrolleres av én operatør som sitter i lasteren.

    – Løsningen gjør at de ansatte slipper å utføre de svært repetative oppgavene som det innebærer å kjøre faste ruter i et brudd hele dagen. De kan flyttes over på andre viktige og mer varierte oppgaver, forteller Geir Ståle Kleppe, administrerende direktør i teknologiselskapet Steer AS.

    – Kort fortalt kan automatisering av disse operasjonene bidra til lavere kostnader og forbedret HMS for bedriften, påpeker han.

    Steinbruddet Eikefet i Osterfjorden i Alver kommune er Steers «utstillingsvindu» for den nye løsningen. Eikefet eies og driftes av DC Resources Norway (som igjen eies av belgiske Group de Cloedt) som tar ut steinmasser av ulike størrelser. Entreprenøren Romarheim AS har ansvaret for kjøringen av masse på Eikefet og samarbeider med Steer i utviklingen av den autonome løsningen.

    Lasteren er bemannet, mens tipptruckene kjører av seg selv. Enn så lenge sitter det observatører i truckene i påvente av svar på en søknad hos Statens vegvesen om ubemannet drift.

    – Vi har imidlertid allerede fått tilbakemeldinger om at de ansatte trives bedre med oppgaven å overvåke maskinene enn å utføre de ensformige oppgavene selv. De rapporterer om mye mindre stress og driften har så langt gått fint uten store problemer.

    Autonome trucker under kjøring. I forgrunnen ser vi Steer Autonomous betjeningspanel. Foto: Steer AS

    Andre eksempler på forbedret HMS er arbeid med farlige materialer. Steers teknologi har tidligere blitt tatt i bruk på oppdrag av det norske forsvaret i forbindelse med ryddingen av et 165 km2 stort skytefelt på Hjerkinn. Det var byggeselskapet Gjermundshaug Group, som er Steers største aksjonær, som ble tildelt oppdraget. Arbeidet startet i 2008 og ble nylig ferdigstilt.

    Kleppe nevner også at de har vært i kontakt med en kunde som har en rasutsatt strekning på driftsområdet sitt. Kunden må dermed sende kjøretøyene sine på en lang omvei, men om de velger en autonom løsning, vil ikke sikkerheten lenger være et problem, noe som åpner for å kunne benytte snarveien.

    Autonome kjøretøy i bergindustrien er ikke noe nytt. Det finnes flere store gruver og steinbrudd i verden som allerede har slike løsninger eller har planer om å implementere dette.

    Det som skiller Steers løsning fra andre tilbud er først og fremst at den er egnet for små operasjoner og for operasjoner der operatøren har utstyr fra ulike leverandører.

    – Vårt utstyr kan ettermonteres på alle maskiner, uavhengig av produsent, sier Kleppe.

    Utstyret består i hovedsak av moduler for posisjonering og kommunikasjon (GNSS og 4G), computer, maskinstyringsmodul, ekstra styre- og bremseventil, kamera og lidar-sensor foran hvert kjøretøy for å hindre kollisjoner, samt et betjeningspanel.

    – Men det kanskje viktigste produktet er selve programvaren. Den kan tilpasses hvert individuelle steinbrudd, og hver maskin kan programmeres for å kjøre langs en gitt rute og utføre sine oppgaver (som å tippe lasten) ved gitte punkter.

    Én operatør, for eksempel personen i lasteren, kan altså styre alle maskinene i steinbruddet og bestemme hvor de skal kjøre, når de skal komme til lasteren og hvor de skal tippe lasten. Han eller hun kan også følge med på maskinenes tilstand som oljetrykk og drivstoffnivå.

    Det er viktig å ha kontroll på trafikk i den autonome sonen. Her ser vi kontrollstasjonen med en skjerm som viser bilder fra kamera som overvåker området og en skjerm med status på hver autonom truck. Kameraene kan settes opp til å varsle når folk eller kjøretøy er på vei inn i området. Systemet overfører data på 4G. Foto: Steer AS

    Frem til nylig var Gjermundshaug Group den eneste brukeren av Steers løsninger. Men nå har de altså begynt å tilby løsningene for fjernstyring og selvkjøring til markedet.

    – Vi jobber for tiden med å få en oversikt over markedet i Norge, men vi ser et stort potensial. Per i dag kan løsningen brukes i alle typer åpne steder, enten det er brudd der det produseres stein, pukk, grus, sand eller malmer, steder som skal ryddes eller byggeplasser. I fremtiden kan det også tenkes at vi kan tilby løsninger for tunneler og underjordsdrift.

    Men bør trucksjåførene frykte for jobben sin?

    – Nei, vi har så langt sett at arbeiderne kan tilbys nye og mer varierte oppgaver. Samtidig vil de slippe å utsettes for farer, og de slipper å gjøre ensformige oppgaver som vi vet kan være mentalt krevende å utføre over tid, avslutter Geir Ståle Kleppe.

    RELATERTE SAKER

    Platina: Karenhaugen

    juni 2, 2025

    Mektig populært sølv

    mai 28, 2025

    Av hensyn til sikkerhetspolitikk

    mai 16, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko
    Jun 05, 2025

    Hva om Skjelvet ble virkelighet? Vurdering av Oslos reelle jordskjelvrisiko

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens
    Jun 04, 2025

    Forstå Ustabile Fjellsider med Kunstig og Naturlig Intelligens

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2
    Jun 03, 2025

    En brusende geysir: Når fjellet lekker CO2

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd
    Jun 03, 2025

    Grønn omstilling med en fot i bakken – Bømoen Plussbygd

    Da Drammen eksploderte
    Jun 02, 2025

    Da Drammen eksploderte

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.