Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » – En gamechanger
    Anlegg og infrastruktur

    – En gamechanger

    En ny sement basert på slagg kan kutte CO2-utslipp og kostnader. Nå testes den i Høviktunnelen i Bærum.
    Av Ronny Setsåjuli 14, 2025
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email

    Statens vegvesen, Skanska og SINTEF tester ut en ny type sement som inneholder slagg fra smelteverksindustrien i Høviktunnelen i Bærum. Foto: Per Kollstad / Statens vegvesen

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Sementen som nå testes ut i Høviktunnelen har allerede høstet mange lovord. Den skal bidra til reduserte klimagassutslipp, økt gjenbruk av masser, og reduserte kostnader.

    Den unike ingrediensen i sementen er slagg fra smelteverksindustrien. Mer spesifikt tester Statens vegvesen, Skanska og SINTEF SIlica Green Stone (SiGS), et restprodukt fra Eramets smelteverk i Kvinesdal, opplyser Statens vegvesen i en pressemelding.

    Gjennom smelteprosessen produseres 180 000 tonn manganlegering (silikomangan) og rundt 220 000 tonn slagg årlig.

    Den 2km lange tunnelen, som utgjør en del av prosjektet E18 Vestkorridoren, skal etter planen åpnes for trafikk i 2028, mens hele nye E18 fra Lysaker til Ramstadsletta skal være ferdigstilt i 2030.

    Slagg fra industri er nå tillatt i veiprosjekter under veinormalen N200, forutsatt at det møter kvalitetskravene. Tidligere i juni åpnet den nybygde veistrekningen E39 gjennom Lyngdal, der 200 meter av strekningen har det samme slagget i forsterkningslaget.

    For de tre partnerne som tester ut den nye injeksjonssementen i Høviktunnelen, er det viktig at den tilfredsstiller kravene til innsig av vann – maks 1,5 liter per 100 meter i hvert tunnelløp. Større innsig kan føre til setninger i fjellet og skader på bygninger over tunnelen. Foreløpig ser testene lovende ut.

    Silica Greenstone, slagget som gjenstår etter produksjonen av silikomangan, kan ha mange bruksområder. Det hjelper selvfølgelig godt på at det er motstandsdyktig, fritt for organiske miljøgifter og at innholdet av tungmetaller og radioaktive stoffer ligger godt under etablerte grenseverdier. Foto: Eramet Norway

    SiGS-sementen er et klimavennlig alternativt til tradisjonell sement fordi ca. 20 prosent av kalksementen er erstattet med finknust slagg. Sementproduksjon står for om lag fire prosent av de globale CO2-utslippene.

    – SiGS sementen kan bli en gamechanger i arbeidet med kutte klimagassutslippene fra anleggsplasser verden over, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen.

    De neste 10-15 årene skal flere titalls kilometer tunneler bygges og oppgraderes. Om Statens vegvesen og andre byggherrer som Bane Nor, Nye veier og fylkeskommunene erstatter deler av tradisjonell kalksement med SiGS-sement, kan de oppnå betydelige kutt i CO2-utslipp.

    Det produseres nok slagg til å benyttes som erstatter i hele produksjonen av tradisjonell injeksjonssement i Norge.

    Bruk av gjenbruksmaterialer som slagg reduserer dessuten behovet for jomfruelige masser og reduserer dermed naturinngrep. På toppen av det hele forventer partnerne at den nye sementen vil være noe rimeligere å produsere enn tradisjonell sement.

    Testingen av SiGS-sement i Høviktunnelen utgjør en del av et større forskningsprosjekt ved navn Bærekraftig verdikjede og materialbruk i veibygging.

    SiGS har også blitt blandet inn i asfalt med lovende resultater, og det er grunn til at tro at slagget også kan bidra til forbedret matproduksjon.

    Les mer om Silica Green Stone her: Et allsidig restprodukt

    RELATERTE SAKER

    Grønn omstilling med en fot i bakken

    juni 17, 2025

    Satellitter gir tidlig varsling om setninger

    juni 12, 2025

    Ny veistrekning med unikt underlag

    juni 5, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN
    LEGG IGJEN DIN KOMMENTAR Cancel Reply

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Mindre skogbranner, men …
    Jul 15, 2025

    Mindre skogbranner, men …

    Fem ganger mer kraft fra jordens indre  
    Jul 10, 2025

    Fem ganger mer kraft fra jordens indre  

    The future of deep-sea mining
    Jul 05, 2025

    The future of deep-sea mining

    Sølv: Kongsberg
    Jul 02, 2025

    Sølv: Kongsberg

    Ildhøyden i Norskehavet
    Jun 27, 2025

    Ildhøyden i Norskehavet

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    Track all markets on TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.