Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Tester seismikk til tunneldriving
    Anlegg og infrastruktur

    Tester seismikk til tunneldriving

    Av Ingvild Carstensjuni 14, 2016
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    For første gang er det testet om seismikkundersøkelser kan brukes som supplement til kjerneboring og sonderingsboring i norsk tunneldriving.
    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Testen kan gi svar på om metoden kan brukes når drivingen av Rogfast begynner.
    Når undersjøiske tunneler planlegges, er det seismiske undersøkelser som avgjør om prosjektet er gjennomførbart og hvor traseen skal gå. Metoden er likevel ikke mye brukt i Norge, hvor vi har benyttet oss av sonderingsboring og kjerneboring. Kjerneboring er tidkrevende og kostbart, men seismikk er billig, og tar kort tid.
    Seismikk kan bli et supplement
    Seniorgeolog Øyvind Riste i Ryfast, sier til Våre Veger at han tror at seismikk kan bli et supplement til tradisjonell sonderboring og kjerneboring. Grunnen til at det har vært lite brukt så langt i Norge, er at vi har bedre fjell for bygging av tunneler enn det de har å jobbe med i resten av Europa, og at vi derfor ikke har tradisjon for å bruke seismikk. Testene som nå er gjennomgått skal gi svar på om metoden kan brukes når byggingen av Rogfast starter.
    Testene er gjort av Amberg Technologies i Hundvågtunnelen i Stavanger. Det ble boret 24 hull to meter inn i fjellet, som ble brukt som skytehull. Lydbølgene blir nå i ettertid analysert for å kartlegge kvaliteten på fjellet.
    – Vi kan med sikkerhet si hvordan bergartene er 150 meter inn i fjellet fra tunnelveggen (stuffen), forteller Philippe Matter, direktør for Europakontoret til Amber.
    Ettersom seismikken ikke er like nøyaktig, vil den aldri erstatte kjerneboring mener Riste, men det kan spare mye tid. Han er spent på om testresultatene samsvarer med bergkvaliteten som entreprenøren nå skal gjennomføre. Svarene kommer om fire uker.

    Kan tas i bruk på Rogfast
    Rogfast blir verdens lengste undersjøiske tunnel med sine 27 kilometer under Boknafjorden. Prosjektleder i Statens Vegvesen, Tor Geir Espedal, bekrefter at de vurderer å bruke teknikken i tunnelen. Vegvesenet vurderer å benytte egne kontrollingeniører til å gjennomfører undersøkelsene.
    – Da kan vi kjøpe inn et sett, og bruke det samme utstyret på alle tunnelene. Vi vil drive tunnel på åtte stuffer, og da kan seismikk være et effektivt verktøy, sier Espedal til Våre Veger.
    Les hele saken på våreveger.no

    RELATERTE SAKER

    Starter utbedring av Strindheimtunnelen

    mai 12, 2025

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.