Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Nye rekorder settes
    Anlegg og infrastruktur

    Nye rekorder settes

    Av Ronny Setsåfebruar 1, 2022
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Norges lengste jernbane- og veitunneler Romeriksporten og Lærdalstunnelen vil snart se seg slått av tre prosjekter som er under utbygging eller planlegging.

    Foto: Halfdan Carstens

    Facebook Twitter LinkedIn Email

    Bildet over: Med lengde på hele 24 509 meter er Lærdalstunnelen verdens lengste veitunnel. Anleggsarbeidet startet i mars 1995, og tunnelen ble åpnet for trafikk i 2000. Tunnelen har tre store fjellhaller med diameter på 28 meter. Spesiell belysning i disse skaper en mer positiv opplevelse for bilistene, og gjør at trafikantene føler at kjøreturen ikke blir monoton.

    Ifølge Norsk forening for fjellsprengningsteknikk ble det i 2021 tatt ut nærmere 4,2 millioner faste kubikkmeter fra norske tunneler og bergrom. Det inkluderer i hovedsak prosjekter knyttet til vei og jernbane, men også vannforsyning og kraft- og lagringshaller.

    I det store bildet viser statistikken at volumet av masseuttak har vært nokså konstant de siste tiårene (toppåret var 2017 med åtte millioner m3).

    På 1970- og deler av 1980-tallet var vannkrafttunneler den store driveren. Siden midten av 1980-tallet og frem til i dag har mesteparten av uttaket vært knyttet til jernbane- og veitunneler.

    Blant prosjektene som har bidratt til det, finner vi Norges lengste jernbanetunnel Romeriksporten (14,6 km, åpnet 1999) og Norges lengste veitunnel Lærdalstunnelen (24,5 km, åpnet 2000).

    Disse to tunnelene får nå imidlertid konkurranse av tre prosjekter som er under utbygging eller planlegging.

    Den kommende Boknafjordtunnelen, som utgjør en del av E39 Rogfast, vil bli den lengste veitunnelen med sine planlagte 26,7 km som gir fergefri forbindelse mellom Nord-Jæren og Haugalandet. Den blir dessuten den dypeste og lengste undersjøiske tunnelen i verden. Planlagt åpning er 2031.

    På jernbanefronten vil Blixtunnelen, som tilhører Follobanen mellom Oslo og Ski, bli landets lengste (og lengste i Norden) med sine 19,5 km. Ifølge Bane NOR forventes det at strekningen åpner for trafikk på tampen av året.

    Blixtunnelen vil kun kunne skilte med å være Norges lengste togtunnel i noen få år. Den planlagte tunnelen mellom Sundvollen og Sandvika (Jong), som utgjør en del av Ringeriksbanen, vil nemlig bli hele 23 km lang. Bane NOR anslår åpning av banen i 2028 eller 2029.

    I en artikkel i GEO 2022 har vi satt oss ned med tunnel- og undergrunnsekspert Eivind Grøv (SINTEF og NTNU) for å få vite mer om hvordan forskning, innovasjon og teknologiutvikling har bidratt til å gjøre norske tunneler bedre og sikrere med mindre overskuddsmasser og lavere klimagassutslipp.

    Grøv forteller også hva han mener må gjøres for å bedre tunnelbransjen ytterligere. Stikkordene er elektrifisering og digitalisering.

    Tidsskriftet blir distribuert til medlemmer av Norsk Geologisk Forening, Norsk Bergmekanikkgruppe, Norsk Bergforening og tidligere abonnenter. I tillegg blir det utdelt på alle våre konferanser og arrangementer vi er tilstede på.

    Bestill ditt eksemplar av GEO 2022 her

    RELATERTE SAKER

    Manglende helhetlig kontroll

    mai 9, 2025

    Veien til bedre masseforvaltning

    mars 24, 2025

    Anbefaler sikringstiltak

    mars 17, 2025
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.