Close Menu
    Facebook LinkedIn
    Geo365
    Facebook LinkedIn
    BESTILL Login
    • Hjem
    • Anlegg og infrastruktur
    • Aktuelt
    • Bergindustri
    • Dyphavsmineraler
    • Miljø
    • Olje og gass
    • Geofunn
    Geo365
    Du er her:Home » Delikat, informativ og – litt galt
    Undervisning

    Delikat, informativ og – litt galt

    Av Halfdan Carstensapril 5, 2016
    Del denne artikkelen Facebook Twitter LinkedIn Email
    Endelig har skolene fått en spennende og involverende lærebok om geologi - med flotte illustrasjoner og drivende god tekst. Terra Nova er langsert!
    Facebook Twitter LinkedIn Email
    Terra Nova
    Geografi for den videregående skolen
    Ida Molstad Johnsen, Ole G. Karlsen og Hans Solerød
    Aschehoug

    Læreboka i geografi for den videregående skolen demonstrerer med sin oppbygning at geologi er et fag for samfunnet. Etter et innledende kapittel om kart, projeksjoner og GIS følger flere kapitler med grunnleggende geologiske prinsipper (jordskorpen, berggrunnen, landformene, landskapet), og etter dette skal elevene være modne for å ta i mot kunnskap om klima, ressurser, næringsstruktur, bosetting, befolkning og andre viktige samfunnsanliggender.
    Med en slik oppbygning følger boka også lærerplanen, der det skal legges vekt på at elevene skal utvikle forståelse for samspillet mellom naturen og samfunnet.
    Geofagene levde lenge sine egne liv der de først understøttet gruveingeniører og senere oljegeologer. Men utviklingen har gått i retning av «geologi for hele samfunnet», og i dag vet folk flest derfor forskjellen på en teolog og en geolog. Hvem har for eksempel ikke hørt på nyhetene at «en geolog er på vei» – etter enda et nytt skred? Derfor er det gledelig at vi har fått en lærebok som til fulle har tatt dette inn over seg.
    Boka er en sann fryd å lese. Den har flotte illustrasjoner i form av bilder, kart og tegninger. Forfatterne har til fulle forstått at geofagene skiller seg fra mange andre fag ved at de gir tilgang til et enormt materiale for illustrasjonsformål. Mange av tegningene er originale og tilpasset unge lesere som ikke kan verdsette kompliserte illustrasjoner laget for vitenskapelige publikasjoner.
    Læreboka skiller seg også ut fra læremateriell som tidligere generasjoner har blitt utsatt for. En bråte med spørsmål og oppgaver gir anledning til refleksjon og diskusjoner elevene i mellom. Jeg vi tro dette er langt nyttigere enn endeløse tekster der forfatterne selv gir alle svarene.
    I etterkant av Paris-avtalen er kapitlet RESSURSENE av spesiell interesse. Utgangspunktet er at naturressurser definert som «forekomster i naturen som vi mennesker har teknologi og økonomi til å utnytte, og som på en eller annen måte dekker et behov». Tilgang til energi er én av disse ressursene, og kapitlet gir en grei gjennomgang av ikke-fornybare ressurser (kull, olje, gass, kjernekraft), betinget fornybare ressurser (biomasse) og fornybare ressurser (solenergi, vindkraft, vannkraft, jordvarme).
    Men vi får kun en beskrivelse av de forskjellige typene. Det er viktig nok, men det som mangler i samfunnsdebatten er en kvantitativ forståelse av det relative forholdet i bruken av dem. Det hadde derfor vært nyttig med noen tall som viste elevene at verden er fullstendig avhengig av fossile energikilder i mange tiår fremover, og at de fornybare kildene fortsatt kun gir svært små bidrag til energiforbruket.
    Opplysningen på side 195 om at «Norge og flere land er i ferd med å fange og lagre CO2-gass i store skala» er dessverre direkte feil. Faktum er at fangst og lagring foregår på et antall steder rund omkring i verden som kan telles på én hånd. Den demonstrerer poenget over til fulle. Politikere, samfunnsdebattanter og journalister med bakgrunn fra humanistiske fag må interessere seg mer for tall. Tall er nøkkelen til all forståelse.

    RELATERTE SAKER

    «En gave til nasjonen»

    mai 10, 2022

    Bergpris til beste oppgaver 

    desember 7, 2021

    En dag med geologi for alle

    september 10, 2021
    KOMMENTER DENNE SAKEN

    Comments are closed.

    NYHETSBREV
    Abonner på vårt nyhetsbrev
    geo365.no: ledende leverandør av nyheter og kunnskap som vedrører geofaget og geofaglige problemstillinger relatert til norsk samfunnsliv og næringsliv.
    KONFERANSER

    Tre uker gjenstår
    May 09, 2025

    Tre uker gjenstår

    En underkommunisert faktor for CCS
    May 07, 2025

    En underkommunisert faktor for CCS

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?
    May 06, 2025

    Hva kan geologene lære av klimaendringene?

    Oppnådde gjev status
    May 05, 2025

    Oppnådde gjev status

    Gull: Bleka gullgruve
    May 02, 2025

    Gull: Bleka gullgruve

    OLJEPRIS
    BCOUSD quotes by TradingView
    GULLPRIS
    GOLD quotes by TradingView
    KOBBERPRIS
    HG1! price by TradingView
    GeoPublishing AS

    GeoPublishing AS
    Trollkleiva 23
    N-1389 Heggedal

    Publisher & General Manager

    Ingvild Ryggen Carstens
    ingvild@geopublishing.no
    cell: +47 974 69 090

    Editor in Chief

    Ronny Setså
    ronny@geopublishing.no
    +47 901 08 659

    Media Guide

    Download Media Guide

    ABONNEMENT
    © 2025 GeoPublishing AS - All rights reserved.

    Trykk Enter for å søke. Trykk Esc for å avbryte.